Rokok dan vape sama berbahaya-Tun M

Rokok dan vape sama berbahaya-Tun M
Apa yang membezakannya asap yang dihasilkan di mana vape lebih wangi berbanding bau tembakau.

Tiada perbezaan antara rokok biasa dengan rokok elektronik (e-rokok) atau vape kerana kedua-duanya mempunyai kandungan nikotin yang tinggi.

Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata yang membezakannya cuma asapnya di mana vape menghasilkan bau harum.

“Percayalah, rokok elektronik tidak baik dan sama seperti rokok. Rokok elektronik menghasilkan bau harum dan berperisa. Apabila anda menghisap rokok, anda hanya mendapat bau asap.

“Tetapi apabila anda menghisap rokok elektronik, anda memperoleh bau yang harum seperti strawberi dan mangga.

“Bau harum ialah cara melariskan produk rokok elektronik,” katanya yang dipetik daripada Bernama ketika menyampaikan ucaptama pada Persidangan Persekutuan Antarabangsa Pertubuhan Bukan Kerajaan Bagi Pencegahan Dadah dan Penyalahgunaan Bahan Larangan (IFNGO) ke-26 dan Bengkel NGO ASEAN IFNGO ke-22.

Beliau yang juga Penaung Yayasan IFNGO, menggesa masyarakat terutama ibu bapa memupuk nilai-nilai memerangi dadah dalam kalangan kanak-kanak dan golongan muda supaya mereka memahami bahawa dadah boleh memudaratkan kesihatan dan memusnahkan kehidupan mereka.

Dr Mahathir berkata pendekatan lebih berkesan perlu diguna pakai untuk memberitahu generasi muda bahawa dadah boleh digunakan sebagai ubat dan harus mengelak daripada menggunakannya lebih daripada itu.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers