BNM, SPRM didesak mohon Interpol cari lima individu berkaitan 1MDB

BNM, SPRM didesak mohon Interpol cari lima individu berkaitan 1MDB
Jika gagal, Zeti dan Abu Kassim dianggap melanggar tugas fidusiari mereka untuk menyiasat skandal 1MDB tanpa rasa takut dan pilih kasih.

Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Tan Sri Zeti Akhtar Aziz dan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Tan Sri Abu Kassim Mohamed didesak membuat laporan polis mengenai kehilangan lima individu yang mempunyai kaitan dengan 1MDB.

Ahli Parlimen Kelana Jaya, Wong Chen turut mendesak agar Zeti dan Abu Kassim memohon Bahagian Interpol Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk menjejaki lima individu berkenaan.

Lima individu itu adalah jutawan, Low Taek Jho (Jho Low), dua bekas Pengarah Eksekutif 1MDB, Casey Tang Keng Chee dan Jasmine Loo Ai Swan, Pengarah Urusan SRC International, Nik Faisal Ariff Kamil dan Pengarah Urusan Goldman Sachs di Malaysia, Datuk Yusof Annuar Yaacob.

“Jika mereka gagal bertindak sedemikian dalam masa 24 jam, akan dianggap sebagai melanggar tugas fidusiari mereka untuk menyiasat skandal 1MDB tanpa rasa takut dan pilih kasih,” katanya dalam satu sidang media di Parlimen pada Selasa.

Menurutnya, beliau percaya usaha untuk menjejak lima individu berkenaan adalah mudah kerana Jasmine Loo dikesan memiliki apartment mewah bernilai AS$4.5 juta di New York.

“Pada awal November, nama dia tersenarai sebagai penderma di ‘Black Ball’ iaitu sebuah pertubuhan pengumpul dana yang dianjurkan oleh penyanyi Alicia Keys.

“Lima individu ini bukannya bersembunyi di gua Tora Bora, tetapi mereka hidup di kawasan mewah,” katanya.

Ahli Parlimen PKR itu berkata, jika Interpol PDRM tidak dapat menjejaki lima individu berkenaan dalam masa dua minggu, pihaknya akan melancarkan satu inisiatif di Facebook.

“Ia bagi meminta rakyat mengesan di manakah individu ini berada,” ujarnya lagi.

Sebelum itu, dalam satu jawapan bertulis di Parlimen, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menyatakan polis tidak dapat mengesan lima individu berkenaan kerana hingga kini tidak ada siasatan yang dibuat terhadap individu berkenaan.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers