Jangan guna wang zakat untuk saman NOW – Nik Nazmi

Jangan guna wang zakat untuk saman NOW – Nik Nazmi
Wang zakat merupakan wang kebajikan bagi kegunaan asnaf dan golongan yang ditetapkan dan bukannya untuk kegunaan Menteri.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom diingatkan agar menggunakan wang peribadi beliau sendiri untuk membayar kos guaman bagi kes saman yang difailkan terhadap Pengarah National Oversight and Whistleblowers (NOW), Akmal Nasir.

Amaran itu dibuat oleh Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Nik Nazmi Nik Ahmad bagi menggelak berulangnya perkara sama seperti dalam kes permohonan qazaf, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 2011.

Menurut Nik Nazmi, dalam kes itu Jamil Khir didakwa telah menggunakan wang zakat berjumlah RM63,650 untuk membiayai kos guamannya.

“Wang zakat, seperti wang kebajikan juga, merupakan wang yang diamanahkan untuk diagihkan kepada asnaf-asnaf atau golongan yang telah ditetapkan, bukannya untuk kegunaan sang Menteri,” katanya dalam kenyataan pada Selasa.

Mengulas lanjut, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seri Setia itu yakin bahawa pendedahan yang dilakukan NOW adalah tepat berdasarkan bukti-bukti yang diberikan.

Alasan yang diberikan oleh Jamil Khir dalam menangkis dakwaan itu pula katanya, dilihat terlalu lemah sekaligus tidak mampu untuk menafikan dakwaan yang dibuat terhadapnya.

“Menteri sendiri tidak menafikan, tetapi hanya memberikan alasan-alasan lemah untuk mewajarkan penggunaan wang Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM),” katanya.

Terdahulu, Jamil Khir berkata, beliau sedia berdepan dengan Akmal di mahkamah berhubung dakwaan penyalahgunaan wang YaPEIM seperti yang didakwa.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers