Negeri di AS enggan terima pelarian Syria

Negeri di AS enggan terima pelarian Syria
Serangan di Paris menyebabkan berbelas negeri termasuk Alabama dan Texas menangguhkan keputusan untuk menerima pelarian Syria.

Berbelas negeri di Amerika Syarikat memutuskan untuk tidak lagi menerima pelarian Syria.
Gabenor Michigan, Rick Snyder berkata, pihaknya menangguhkan kemasukan pelarian baru sehingga keputusan itu dikaji semula.

Mengulas mengenai perkembangan itu, Jurucakap Jabatan Negara berkata kesahihan langkah yang diambil masih belum jelas.

Sebelum ini, Presiden Barrack Obama telah meminta negaranya untuk mengambil langkah yang lebih dan menunaikan tanggungjawab untuk membantu mereka yang melarikan diri daripada perang saudara di Syria.

“Menghempas pintu di hadapan mereka bercanggah dengan nilai kita.

“ Bangsa kita boleh mengalu-alukan pelarian yang terdesak mencari perlindungan dan pada masa yang sama memastikan keselamatan kita. Kita boleh lakukan kedua-duanya ,” katanya yang dipetik BBC.

Berikutan konflik perang saudara yang berlanjutan sejak 4 tahun lalu, berjuta pelarian Syria terpaksa melarikan diri ke luar negara termasuk ke Eropah.

Ekoran kebanjiran mereka, Amerika Syarikat telah menyatakan kesudian untuk menerima 10,000 pelarian bagi tempoh 12 bulan akan datang.

Bagaimanapun, serangan berani mati dan keganasan yang mengorban lebih 129 nyawa di Perancis pada Jumaat lalu mengubah keputusan yang dibuat.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers