Rafizi ganti Tony Pua

Rafizi ganti Tony Pua
Pakatan Harapan mencadangkan perdebatan tersebut disiarkan secara langsung di televisyen dan di hadapan penonton menggunakan Bahasa Kebangsaan.

Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli dipilih menggantikan Tony Pua untuk berdebat mengenai isu 1MDB dengan Pengarah Eksekutif Kumpulan yang juga Presiden, 1Malaysia Development Berhad (1MDB), Arul Kanda.

Setiausaha Organisasi DAP, Anthony Loke Siew Fook menjelaskan pertukaran itu dilakukan bagi menghormati keputusan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia yang menasihatkan Tony Pua selaku ahli Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) tidak meneruskan debat itu.

“Pakatan Harapan mencadangkan perdebatan tersebut disiarkan secara langsung di televisyen di hadapan penonton menggunakan bahasa kebangsaan.

“Format perbahasan tersebut akan dibincangkan oleh ketua-ketua whip dengan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Dr. Salleh Said Keruak,” ujarnya.

Loke berkata demikian ketika membacakan kenyataan bersama dari ketiga-tiga pemimpin tertinggi dari Pakatan Harapan iaitu Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng, dan Presiden Parti Amanah Negara, Mohamad Sabu.

Rafizi Ramli sewaktu menjelaskan pemilihannya bagi menggantikan Tony Pua berkata, Arul Kanda tidak seharusnya menolak cabaran itu memandangkan sebelum ini dia telah bersetuju untuk berdebat tanpa sebarang syarat.

“Sebelum ini dia (Arul Kanda) menawarkan debat tanpa syarat, ini bermakna dia bersedia dan sudi berbahas dengan sesiapa. Kalau dia tidak berani, ia akan beri mesej besar bahawa Arul tidak berani berhadapan dengan umum,” ujarnya.

Rafizi mendakwa jika Arul Kanda menolak debat ini bermakna permintaannya supaya Tony Pua meletakkan jawatan terlebih dahulu hanya helah untuk menyngkirkan Tony Pua daripada PAC.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers