Pemuda UMNO bantah kementerian kesihatan haramkan Vape

Pemuda UMNO bantah kementerian kesihatan haramkan Vape
Apakah kerana vape tidak mendatangkan cukai yang tinggi kepada negara seperti mana rokok.

Pemuda UMNO membantah keputusan Kementerian Kesihatan, untuk mengharamkan pengunaan rokok elektronik (e-rokok) atau vape.

Exconya,Nazir Hussin Akhtar Husin berkata, keputusan merampas sebarang cecair nikotin yang dijual oleh perniaga merupakan keutusan terburu-buru kementerian.

Katanya, tindakan kementerian itu bertentangan dengan keputusan Kabinet baru-baru ini yang tidak mengharamkan vape.

“Di Malaysia, antara 10 hingga 12 peratus dari punca kematian adalah kerana amalan merokok iaitu lebih 10,000 kematian setahun, malah Majlis Fatwa Kebangsaan turut memutuskan bahaya merokok adalah haram.

“Sedangkan masih tiada kajian saintifik terhadap bahaya vape yang dilakukan di negara ini, dan masih terlalu awal untuk membuat keputusan mengharamkan atau mengambil tindakan terhadap rokok elektronik itu,” katanya dalam kenyataan pada Rabu.

Dia turut mempersoal agenda sebenar, Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr. S Subramaniam membuat keputusan secara terburu-buru memerangi vape.

“Apakah kerana vape tidak mendatangkan cukai yang tinggi kepada negara seperti mana rokok?,” soalnya.

Katanya, Subramaniam perlu memperhalusi terlebih dahulu tindakan untuk mengharamkan vape kerana bimbang tindakannya itu tidak tepat, memandangkan vape kini semakin diterima sebagai alternatif menggantikan tembakau dan nikotin.

Dia menyarankan Kementerian Kesihatan mengehadkan kawasan menghisap vape seperti kawasan larangan merokok yang dilaksanakan sekarang ini bukan mengharamkannya.

Pada masa yang sama kerajaan juga perlu fokus dan menyegerakan pelaksanaan undang-undang pengawalan terutama bagi mengelakkan penyalahgunaan dan larangan kepada remaja bawah umur.

“Selepas ada kajian konkrit mengatakan vape ini menjejaskan kesihatan, barulah rokok elektronik ini diharamkan penggunaanya,” katanya.


Comments

  1. Elok haramkn je naik menyampah plak asal buka tv cerita vape&lg menyampah tgk pmpn Islam yg b'tudung makin galak b'vape...!!!

    ReplyDelete

Post a Comment

Follow My Twitter http://twitter.com/iskandarX @iskandarX
Follow My Facebook http://facebook.ocm/iskandarX
Follow My Blog http://feeds.feedburner.com/IskandarxSociety-MakeMoneyOnlineIskandarxStylo
Follow Me on Google ++ https://plus.google.com/u/0/102871867053782912924
Jika Artikel ini Memuaskan Hati Anda, Sila Tulis Review Untuk Kami di: http://www.alexa.com/write/review/iskandarx.com.my

Please Use Proper Words To Comment. Do not put your site or any url link inside comment box please or I will remove the comment.


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers