Menteri nafi kertas UPSR bahasa Cina bertaraf SPM

Menteri nafi kertas UPSR bahasa Cina bertaraf SPM
Mahdzir menjelaskan bahawa sumber petikan dari negara China boleh digunakan untuk membuat soalan kertas bahasa Cina.

Dakwaan kertas soalan bagi subjek bahasa Cina untuk Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) yang dikatakan sama taraf dengan soalan bahasa berkenaan untuk Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) adalah tidak benar.

Dalam penafiannya, Menteri Pendidikan, Datuk Seri Mahdzir Khalid menjelaskan, kertas soalan bahasa Cina bagi UPSR 2015 telah dibuat berdasarkan sukatan pelajaran mata pelajaran bahasa berkenaan.

Selain itu, Lembaga Peperiksaan (LP) juga mempunyai piawaian untuk menetapkan kriteria pemilihan petikan teks.

“Dakwaan bahasa kertas soalan bahasa Cina UPSR mengandungi soalan yang berdasarkan bahasa Cina SPM adalah tidak benar,” ujarnya.

Bagaimanapun, Mahdzir menjelaskan bahawa sumber petikan dari negara China boleh digunakan untuk membuat soalan kertas bahasa Cina.

“Kandungan dalam buku teks atau sumber yang terhad, petikan dari mana-mana sumber yang authentic, termasuk sumber petikan dari negara China boleh digunakan.

“Asalkan pemilihan tersebut bersesuaian dan memenuhi kriteria yang ditetapkan,” katanya dalam satu jawapan bertulis di Dewan Rakyat.

Mahdzir berkata demikian bagi menjawab pertanyaan Ahli Parlimen Sibu, Oscar Ling Chai Yew yang meminta beliau menjelaskan dakwaan kertas soalan UPSR bagi kertas bahasa Cina yang dikatakan bertaraf soalan SPM.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers