Pas ramal jangka hayat Pakatan Harapan tidak lama

Pas ramal jangka hayat Pakatan Harapan tidak lama
Jangkaan itu berdasarkan konflik yang berlaku antara parti gabungan dalam PH dan masalah dalaman setiap parti.

Pas menjangkakan jangka hayat gabungan pakatan pembangkang, Pakatan Harapan (PH) lebih pendek berbanding Pakatan Rakyat (PR).

Pengarah Pusat Penyelidikan (PPP) Pas, Dr Mohd Zuhdi Marzuki berkata, jangkaan itu berdasarkan konflik yang berlaku antara parti gabungan dalam PH dan masalah dalaman setiap parti.

“Dijangkakan paling lama hayat PH boleh bertahan ialah sebaik sahaja selepas Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU 14).

“Malah PPP tidak menolak, kemungkinan gabungan itu berakhir lebih awal dari PRU14 juga adalah tinggi, berikutan satu demi satu konflik di kalangan mereka timbul,” katanya.

Zuhdi berkata, PH juga dilihat masih tidak mempunyai keputusan bersama dalam beberapa isu antaranya berhubung Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA).

“Sehingga hari ini, PH masih belum mempunyai keputusan bersama terhadap TPPA walaupun setelah hampir sebulan dokumen perjanjian tersebut didedahkan.

“DAP dilihat cenderung untuk menyokong TPPA, manakala PKR sehingga hari ini masih berdiam meskipun sebelum ini mereka mahu menunggu sehingga dokumen itu didedahkan. PAN pula, hanya segelintir pimpinan pemudanya kelihatan membantah, manakala pimpinan utamanya masih tunggu dan lihat,” katanya lagi.

Zuhdi berkata, berbeza dengan Pas yang secara kosisten telah membantah sekeras-kerasnya keputusan kerajaan untuk terlibat dengan perundingan TPPA.

Katanya, Pas juga telah memberi komitmen kuat bersama-sama dengan NGO dalam Kongres Rakyat untuk menentang TPPA.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers