Lempang Cina: Polis akan ambil keterangan wartawan Malaysiakini

Lempang Cina: Polis akan ambil keterangan wartawan Malaysiakini
Polis akan mengambil keterangan wartawan itu pada
Rabu bagi membantu siasatan berhubung isu berkenaan.

Polis akan mengambil keterangan wartawan Malaysiakini berhubung laporan yang mendakwa Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman mahu lempang orang Cina.

Wartawan itu menerusi statusnya di Facebook memaklumkan polis akan mengambil keterangan dia pada Rabu ini.

Katanya, sepanjang lima tahun bergelar wartawan, ini merupakan kali pertama beliau dia akan diambil kenyataan oleh polis.

“Empat hari lepas saya lapor kenyataan Timbalan Menteri (Tajuddin) dan selepas dua jam beritanya disiarkan beliau (Tajuddin) menghubungi saya dan mendakwa akan menyaman saya kerana memanipulasi kenyataan beliau… namun sehingga hari ini tiada sebarang tindakan yang dibuat olehnya.

“Sebaliknya, saya setiap hari dihubungi oleh pegawai beliau yang bertanyakan khabar saya. Hari ini saya sedikit resah tidak tahu apa puncanya sehingga mendapat khabar daripada boss Malaysiakini, Rabu, 7 Oktober ini polis mahu rekod kenyataan saya pula.

“Sepanjang lima tahun bergelar wartawan ini pertama kali polis mahu mengambil kenyataan saya… I hope everythings will be ok,” tulisnya.

Malaysiakini melaporkan Tajuddin telah memberi amaran masyarakat Cina di Malaysia supaya tidak terlalu mengharap simpati orang luar untuk melindungi mereka.

Tajuddin dilapor membuat kenyataan;

“Saya nak beri amaran kepada Cina Malaysia jangan ingat bila ada masalah dia nak mengadu, sikit-sikit mengadu supaya ada yang lindungi mereka…. Nak kena lempang macam itu”.

Ahli Parlimen Pasir Salak itu bagaimanapun menafikan mengguna perkataan lempang yang dianggapnya tidak setaraf dengannya sebagai ahli politik veteran.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers