Beri diskaun peminjam gagal bayar hutang elak bankrap

Beri diskaun peminjam gagal bayar hutang elak bankrap
Peningkatan kes kebankrapan akan menyebabkan keadaan ekonomi
tidak sihat kepada negara dan bank boleh memberi sumbangan itu sebagai projek CSR.

Bank-bank di negara ini disaran memberi diskaun kepada peminjam yang gagal membayar hutang mengikut tempoh yang ditetapkan bagi mengelak kebankrapan.

Presiden Persatuan Penyelesaian Pengguna dan Peminjam Malaysia (4PM), Rosland Mohd. Arif berkata, langkah memberi diskaun itu boleh dianggap sebagai Tanggungjawab Korporat Sosial (CSR) institusi kewangan.

Dia berkata, pihaknya percaya sekiranya bank bersedia berbuat demikian, pasti ramai peminjam dapat melunaskan hutang tertunggak masing-masing.

“4PM yakin andai pihak bank bersedia menerima bayaran asal pinjaman sebagai penyelesaian penuh atau memberi diskaun yang tinggi ke atas jumlah hutang, ramai peminjam mampu menangani hutang tertunggak.

“Langkah ini juga mewujudkan situasi menang-menang untuk kedua-dua pihak kerana bank mendapat semula wang mereka manakala peminjam pula akan terselamat daripada bankrap,” katanya dalam kenyataan kepada FMT pada Selasa.

Rosland berkata, 4PM membuat saranan itu kerana jumlahkes kebankrapan meningkat kepada 300,000 sehingga awal tahun ini termasuk golongan muda berusia bawah 23 tahun.

Katanya, jika keadaan itu berterusan akan menimbulkan keadaan tidak sihat kepada masa depan negara sedangkan bank boleh memainkan peranan besar dan menganggapnya sebagai CSR.

“4PM sejak penubuhannya telah berjaya membantu lebih 3,000 kes hutang tertunggak yang nyaris menyebabkan kebankrapan dan harta benda peminjam dilelong pihak bank melalui kaedah rundingan,” katanya.

Orang ramai yang berminat mendapatkan bantuan 4PM boleh menghubungi talian 03-238 67835/019-2531000/019-3971000/011-1331 3155 atau melayari laman sesawang www.ppppmalaysia.weebly.com.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers