'Facebook Lite' akan bolehkan Facebook diakses dengan sambungan 2G

'Facebook Lite' akan bolehkan Facebook diakses dengan sambungan 2G

Facebook catat untung 2014 lebih tinggi daripada jangkaan

SAN FRANCISCO: Facebook mencatat untung lebih tinggi berikutan peningkatan pendapatan daripada iklan menerusi medium mudah alih.

Syarikat itu bagaimanapun menjelaskan ia akan membuat lebih banyak pelaburan untuk menjamin aliran pendapatan masa depan daripada terlalu menumpukan kepada keuntungan tinggi yang segera.

Pengasas bersama, Mark Zuckerberg menganggap 2014 sebagai tahun melabur dengan 'pertaruhan besar' disalurkan kepada komunikasi mudah alih dan perkomputeran generasi akan datang yang diterjemahkan menerusi pembelian WhatsApp dan Oculus, firma pemula mengkhusus dalam realiti maya.

Dalam suku keempat berakhir 31 Disember 2014, untung Facebook naik kepada AS$696 juta (RM2.5 bilion) yang disandarkan kepada lonjakan pendapatan sebanyak AS$3.85 bilion (RM13.9 bilion).

Bagi tahun kewangan 2014, untung Facebook naik hampir sekali ganda kepada AS$2.9 bilion (RM10.5 bilion) yang disandarkan kepada pendapatan yang meningkat 58 peratus kepada AS$12.8 bilion (RM46.12 bilion).

Bagaimanapun, pelabur agak bimbang dengan peningkatan 87 peratus kos dan perbelanjaan syarikat media sosial terbesar itu.

Dengan itu, saham syarikat itu susut sedikit kepada AS$75.05 (RM270) dalam urus niaga selepas sesi dagangan semalam.

Walaupun banyak pesaing mendakwa semakin ramai yang hilang minat terhadap Facebook terutama dalam kalangan pengguna muda, bilangan pengguna media sosial itu meningkat kepada 1.39 bilion.

Zuckerberg dalam taklimat kepada penganalisis kewangan berkata syarikat itu kini fokus untuk memberi khidmat kepada seluruh dunia menerusi projek seperti Internet.org yang memerlukan Facebook membuat pelaburan besar dalam beberapa tahun akan datang.

Dalam usaha Zuckerberg menjadikan Facebook sebagai wadah interaksi penduduk dunia, syarikat itu dikatakan sedang menguji aplikasi mudah versi resolusi rendah untuk digunakan telefon mudah alih dengan sambungan internet berkualiti rendah seperti di negara yang sedang membangun.

Seorang jurucakap syarikat itu memberitahu, 'Facebook Lite' menerusi aplikasi Android umpamanya disasarkan kepada pengguna yang hanya sekadar mempunyai sambungan 2G atau di kawasan yang mana sambungan internet adalah terhad.

Facebook juga mengumumkan aplikasi miliknya seperti Instagram, Messenger dan WhatsApp kini masing-masing mempunyai pengguna aktif sebanyak 300 juta, 500 juta dan 700 juta sebulan. - AFP

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers