Google Glass akan dipertahankan walaupun pelaburan dikaji semula

Google Glass akan dipertahankan walaupun pelaburan dikaji semula

SERGEY Brin memakai Google Glass pada demonstrasi Google I/O 2012 di San Francisco, California pada 27 Jun 2012. - Foto Reuters

SAN FRANCISCO: Google Inc rancang untuk meneruskan pembangunan produk futuristik walaupun membabitkan kos tinggi sehingga perlu menangguh atau mengurangkan pelaburan untuk beberapa projek sedia ada.

Gergasi pengiklanan internet dan enjin carian itu malam tadi mengakui buat kali pertama halangan yang dihadapinya dalam membangunkan komputer boleh dipakai, Google Glass dan mengakui perlu berehat sejenak untuk merumus semula strategi baharu.

Ulasan Ketua Pegawai Kewangan, Patrick Pichette pada majlis pengumuman keputusan kewangan suku keempat firma itu agak mengejutkan kerana sebelum ini Google mengumumkan Google Glass sudah selesai peringkat pembangunan dan kini memasuki fasa baharu.

Bagaimanapun, ramai juga penganalisis yang berpendapat pengakuan itu mungkin ada kaitan dengan hakikat bahawa pembangunan Google Glass selama ini diterajui pengasas bersama Google, Sergey Brin.

Berikutan pertumbuhan dalam pengiklanan internet semakin susut, syarikat itu perlu meyakinkan pelabur bahawa ia berupaya membuat keputusan tepat dalam pilihan pelaburannya.

"Mereka cuba yakinkan bahawa ia sedang membuat pelaburan dalam bidang yang akan membuahkan hasil," kata Colin Gillis, penganalisis di BGC Partner.

Bagi suku keempat berakhir 31 Disember 2014, untung bersih Google naik 41 peratus kepada AS$4.76 bilion (RM17.15 bilion) atau AS$6.88 (RM25 sesaham), rendah daripada unjuran AS$7.11 sesaham.

Pendapatan naik 15 peratus pada suku keempat kepada AS$18.1 bilion (RM65.2 bilion).

Saham Google diniagakan pada AS$518.10 (RM1,866) sesaham selepas pengumuman keputusan kewangan itu. - Reuters

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers