Chordana Composer, aplikasi iPhone daripada Casio untuk menggubah lagu

Chordana Composer, aplikasi iPhone daripada Casio untuk menggubah lagu

KUALA LUMPUR: Casio Computer Co Ltd memperkenalkan Chordana Composer, aplikasi iPhone yang secara automatik menggubah sesebuah lagu berdasarkan melodi dua bar yang dibuat pengguna.

Aplikasi itu boleh didapati di Apple App Store mulai hari ini. Chordana Composer adalah aplikasi yang membolehkan sesiapa saja untuk dengan mudah menggubah muzik asal mereka sendiri, walaupun mereka tidak tahu bagaimana untuk mengarang muzik atau bermain instrumen.

Pengguna hanya perlu merekodkan dengan menyanyi atau bersiul lagu untuk dua bar muzik, dan aplikasi itu secara automatik menggubah keseluruhan muzik itu berdasarkan kepada melodi berkenaan.

Muzik yang dihasilkan itu bukan hanya boleh dimainkan semula untuk dinikmati pengguna, tetapi ia juga boleh di e-mel sebagai sebuah fail audio kepada rakan-rakan.

Untuk menggunakan Chordana Composer, pengguna hanya perlu memikirkan melodi dua bar dan merekodkannya di iPhone sendiri, sama ada dengan menyanyi atau bersiulkan motif berkenaan.

Kemudian pengguna memilih daripada lima aplikasi genre muzik yang berbeza dan tiga jenis melodi latar, dan akhirnya menekan butang Auto Compose untuk mewujudkan suatu bentuk asal muzik lengkap dengan intro dan nota akhir.

Dilengkapi dengan fungsi untuk memaksimumkan kemahiran muzik, pengguna juga boleh memasukkan motif dengan bermain antara muka papan kekunci aplikasi atau dengan membuat nota dalam skor pada antara muka input tatatanda.

Selain itu, melodi dalam muzik yang sudah siap boleh diedit dalam skor berkenaan.

Chordana Composer boleh disambungkan kepada alat muzik elektronik yang serasi dengan MIDI. Jika ia disambungkan ke satu daripada papan kekunci elektronik Casio dengan kekunci yang bercahaya, melodi yang dicipta oleh Chordana Composer akan bercahaya dengan alunan muzik itu.

Untuk meraikan pengeluaran baharu Chordana Composer, Casio menawarkan aplikasi itu pada harga diskaun 40 peratus daripada harga jualan biasa untuk satu tempoh masa yang terhad, dari 30 Januari hingga 5 Februari. - BERNAMA

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers