Mubarak Dilaporkan berada didalam Keadaan Kritikal di Hospital Mesir


Kaherah - Kesihatan Bekas Presiden Hosni Mubarak, merosot dengan pantas dan beliau dikejarkan ke hospital Selasa lalu, menambahkan lagi ketidaktentuan yang melanda negara ini sebagai orangkuat lawan lama yang disingkirkan itu, Muslim Brotherhood, bergabung dan berjuang bersama-sama beliau didalam pasukan tentera untuk kekuasaan politik.



Terdapat laporan yang bercanggah mengenai keadaan Encik Mubarak. Pegawai kerajaan dan agensi berita negeri pada mulanya berkata bahawa Encik Mubarak, 84, mengalami serangan jantung dan strok di dalam penjara dan telah diisytiharkan "klinikal mati" selepas dibawa ke hospital tentera yang menghadap ke Sungai Nil. Lain-lain laporan berkata beliau telah diletakkan di atas sokongan hidup. Tetapi oleh RABU awal, jurucakap Kementerian Dalam Negeri berkata, beliau berada dalam keadaan kritikal tetapi hidup.

Encik Mubarak telah berada dalam wad penjara perubatan sejak awal bulan ini, apabila dia telah diberikan hukuman penjara seumur hidup berkaitan dengan pembunuhan penunjuk perasaan semasa 18 hari protes yang berakhir pemerintahannya.

Berita kesihatan gagal merebak dengan cepat melalui Tahrir Square, tempat kelahiran pemberontakan, di mana puluhan ribu orang telah membantah majlis tentera yang memerintah Mesir. Pada hari-hari kebelakangan ini, jeneral telah berpindah ke merampas kuasa tanpa bertanding bahawa bekas presiden mempunyai dan menggunakan semasa dekad hampir tiga tahun berkuasa.

Kekeliruan tentang kesihatan beliau menyuntik ketidaktentuan baru ke dalam krisis politik dan perlembagaan yang semakin meningkat, walaupun kedua-dua calon untuk menggantikan Encik Mubarak sebagai presiden kedua-duanya mengisytiharkan diri mereka sebagai pemenang pilihan raya hujung minggu ini.

Penganalisis percaya bahawa Encik Mubarak telah tidak sedarkan diri pada masa ini klimaksikan perjuangan sepanjang masa depan sistem yang telah dia takrifkan untuk sekian lama, dan hanya dua hari selepas pilihanraya untuk memilih penggantinya.

"Ia adalah sangat Shakespeare," kata Diaa Rashwan, seorang penganalisis di Al Ahram Center, penyelidikan negara yang dibiayai institut. "Bagi dirinya, dia adalah abadi. tiada siapa layak menjadi penganti selepas dia. Dia tidak mahu mendengar nama penggantinya. "

Pada hari Isnin, Mohamed Morsi, seorang pemimpin Ikhwan, berkata beliau telah memenangi pilihan raya presiden daya saing Mesir yang pertama, menewaskan Ahmed Shafik, menteri terkini Perdana Encik Mubarak, dengan 52 peratus undi.

Undi yang telah dikira secara terbuka di tempat mengundi, dan media berita negeri Mesir dilaporkan kiraan sama seperti Ikhwan. Keputusan undi rasmi dijangka akan diumumkan minggu ini, tetapi pada hari Selasa, Encik Shafik dipertikaikan beberapa daripada gundal, termasuk yang dilaporkan dalam media berita negeri, yang diramalkan Encik Morsi sebagai pemenang.

Seorang jurucakap untuk Encik Shafik, Ahmad Sarhan, berkata tanpa penjelasan bahawa dia telah memenangi dengan 51.5 peratus undi. Tetapi pengumuman bahawa seolah-olah satu lagi taktik dalam pertempuran yang bermula sebelum pengundi pergi ke pemilihan.

Minggu lepas, Parlimen dibubarkan oleh Jeneral, yang dikuasai oleh Ikhwan, berkata langkah itu adalah wajar kerana keputusan oleh mahkamah hakim-hakim yang dilantik oleh Encik Mubarak. Jeneral-jeneral juga meneruskan untuk mengeluarkan perlembagaan interim mereka sendiri, mengukuhkan kuasa mereka sementara semua tetapi mengeluarkan usus kuasa presiden baru.

Perlembagaan interim juga menyediakan jeneral dan badan kehakiman yang dilantik Mubarak dengan huyung luas lebih penggubalan perlembagaan kekal Mesir.


Bekas Presiden Jimmy Carter, Carter yang Center memantau pilihan raya, katanya dalam satu kenyataan hari ini beliau telah "secara mendalam masalah pula yang tidak demokratik yang telah diambil oleh Mesir." Pusat ini melahirkan kebimbangan "kubur tentang konteks politik dan perlembagaan yang lebih luas, yang menyeruke soalan makna dan tujuan pilihan raya. "

En Carter berkata bahawa Berbeza dengan pusingan pertama mengundi bulan lepas, beberapa pemerhati antarabangsa telah tertakluk kepada "penelitian yang memuncak dan ugutan daripada anggota tentera" semasa undi hujung minggu lepas.

"Terdapat corak kecil tetapi ketara ugutan Pusat Carter saksi," Encik Carter berkata. Difilemkan pemerhati tentera di beberapa tempat pengundian, dan seorang pemerhati antarabangsa merasa dipaksa untuk membuat kenyataan-kenyataan positif mengenai proses.

En Carter berkata beliau juga mengambil berat tentang batasan yang diletakkan di atas keupayaan untuk memantau undi pasukan beliau dan pengiraan undi. "Yang sekatan adalah bertentangan dengan prinsip-prinsip teras pemerhatian pilihan raya yang boleh dipercayai dan berkesan," katanya dalam kenyataan itu. "Pusat Carter tidak akan menyaksikan pilihan raya akan datang dalam keadaan sedemikian."

etapi Ikhwan tidak kira-kira untuk berjalan kaki, dan berikrar untuk menggunakan kesahihan pilihan raya untuk menyatukan orang ramai dan perjuangan untuk kuasa. Ia menuntut demonstrasi jalanan yang besar sehingga jeneral disokong, dan pada hari Selasa puluhan ribu penunjuk perasaan yang dituang ke dalam Tahrir Square sebagai tindak balas.

Sebagai penonton bengkak, seorang pemimpin bantahan yang dikeluarkan amaran kepada tentera, yang kuasa-kuasa yang telah mengepung bangunan Parlimen untuk menghalang ahli-ahli yang dipilih daripada memasuki.

"Kami memberi kuasa-kuasa yang kini berdiri di hadapan Parlimen sehingga keputusan rasmi diumumkan," katanya, merujuk kepada kiraan pilihan raya rasmi. "Selepas keputusan rasmi, jika seorang askar berdiri -" katanya, suaranya lemas oleh orang ramai.

"Perjuangan bermula sekarang," kata Mohammed Gamal, salah satu penunjuk perasaan. "Kesahihan rakyat tidak akan dibatalkan oleh ketamakan jeneral lama."

Sebagai Encik Gamal bercakap, Encik Mubarak dipindahkan oleh ambulans ke hospital. Pegawai-pegawai dan media berita negeri berkata bahawa kesihatannya telah merosot dengan pesat, bahawa dia telah pergi ke serangan jantung dan bahawa beliau perlu defibrillation, sebelum mengalami strok.

Encik Mubarak kali terakhir dilihat di khalayak ramai 17 hari yang lalu apabila dia telah dihukum untuk hidup. Walaupun hakim itu telah menyebabkan beliau bertanggungjawab untuk "gelap, gelap, gelap" era jenayah dan berkata beliau secara umumnya bertanggungjawab untuk pembunuhan, keputusan itu diikuti oleh hari demonstrasi jalanan. Ia muncul hakim itu membuka jalan bagi Encik Mubarak merayu dengan mengatakan bahawa pendakwa telah menunjukkan tiada bukti yang mengaitkan Encik Mubarak kepada pembunuhan.

Disabitkan boleh dipersoalkan, dan laporan awal bahawa Encik Mubarak mungkin akan dibebaskan dari hospital kerana kesihatan, menjadi isu utama dalam air larian untuk menggantikan beliau.

Kesihatan beliau juga telah menurun secara mendadak selepas hukuman, apabila dia telah diterbangkan dengan helikopter dari mahkamah ke wad sebuah hospital di penjara terkenal di mana tahanan politik kerajaan telah berkhidmat ayat mereka.

Subjek kesihatan Encik Mubarak adalah satu subjek tabu, dihukum oleh masa penjara, ketika beliau menjadi presiden. Banjir laporan selepas penjara beliau telah membawa banyak membuat spekulasi bahawa para jeneral pemerintah telah menguji reaksi orang ramai sekiranya mereka memutuskan untuk memindahkan bekas presiden keluar dari penjara untuk keselesaan relatif hospital tentera.

Peguam Encik Mubarak kepada CNN pada hari Selasa bahawa isterinya, Suzanne Mubarak, adalah di sisinya, dan dia menyatakan kemarahan bahawa pemerintah tentera Mesir telah tidak bergerak beliau ke hospital yang lebih awal.

Ia akan menjadi tanggungjawab mereka "jika dia mati," kata peguam.

Di Tahrir Square, berita kesihatan Encik Mubarak telah berjumpa dengan keraguan biasa. "Mereka berkata Mubarak benar-benar mati," kata Hatem Moustafa, 22. "Mungkin masa ini, ia adalah benar-benar benar."

Tetapi dia tidak yakin. "Saya fikir majlis tentera mengatakan ini supaya kita akan meninggalkan Dataran Tahrir," Encik Moustafa berkata. "Mereka akan berkata apa sahaja untuk mendapatkan kita meninggalkan Square itu."

- Mayy El Sheikh, Dina Salah Amer dan Liam Stack

Petikan Berita ini mungkin bahasa tungang-langang adalah disebabkan oleh penggunaan Google translator, Harap maklum.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers