Frenz United Merah jumpa 'adik'


GELARAN juara Kejuaraan Bola Sepak Liga Bawah 14 tahun Piala Frenz 2012 akan ditentukan oleh dua pasukan daripada Akademi Bola Sepak Frenz United, Ahad depan.



Final yang akan berlangsung di Stadium UiTM Shah Alam itu bukan sahaja mempertemukan Frenz United Merah dan Frenz United Biru, bahkan bakal disiarkan secara langsung menerusi saluran Astro Arena 801 dan disaksikan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Mohd. Yassin.


Jika Frenz United Biru kendalian bekas pemain Kuala Lumpur, Zulkipli Samion melangkah ke final selepas kemenangan tipis 1-0 ke atas SMK Victoria baru-baru ini, Frenz United Merah mengharungi penentuan sepakan penalti sebelum mengesahkan tiket ke final.


Perhitungan di final nanti bakal mempertemukan Zulkipli dengan Mat Dinos Talib, jurulatih Frenz United Merah yang sebelum ini membawa pasukannya melepasi peringkat kumpulan dan suku akhir dengan rekod 52 gol tanpa bolos.


Laluan berbeza yang dilakar Frenz United Biru dan Frenz United Merah pada separuh akhir harus membawa isyarat-isyarat tertentu.


Zulkipli lega melihat jaringan tunggal Mohd. Akhmar Haiqal Azhar menewaskan VI yang juga anak didik bekas pemain pertahanan skuad Piala Dunia Remaja 1997, Azlan Hussain tetapi Mat Dinos akhirnya menyaksikan rekod tanpa bolos lebur dek ketajaman Muhammad Hakim Kamarulzaman.


“Kami sudah sampai ke final dan tentunya tiada pasukan yang mahu kalah," kata Mat Dinos yang membentuk sebahagian daripada panel kejurulatihan akademi di Janda Baik itu.


Bagi Zulkipli yang pernah mengendalikan pasukan Bawah 19 Kuala Lumpur, tiada perasaan berbelah bahagi untuk final nanti.


“Kami sudah mara ke final dan tidak mahu melepaskan peluang keemasan ini untuk melakar kejutan," katanya yang membawa pasukan Bawah 13 tahun Frenz United bersaing dalam Liga Bentong Bawah 18 tahun.


Kubu kental Frenz United Merah akhirnya bocor apabila Hakim menjaringkan gol pada minit ketiga dan ke-55 sebelum Hafizuddin Mohd. Zuki bangkit menyamakan kedudukan pada minit ke-16 dan 60.


Pada penentuan sepakan penalti, Muhammad Fareez Mohd. Jeffrery, Mohd. Aliff Hafizal Mohd. Noor, Masir Lausing dan Muhammad Na'aim Abdul Razak menyempurnakan sepakan untuk Frenz United Merah manakala Ismail Asyraf Azhar, Muhammad Asyraf Mukmin Hazman dan Aidil Haqeem Abdul Ghani melakukannya untuk SMK Meru.


Malang buat SMK Meru apabila Muhammad Aizad Mohd. Apandi, penjaring lapan gol ketika membelasah Pendamai FC pada hari pembukaan gagal menyempurnakan sepakan penalti.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers