7 MAKANAN SUNNAH

7 MAKANAN SUNNAH, Makanan yang dimakan oleh Nabi Saw adalah yang paling terbaik.Jadi cuba kita mengikuti makanan itu supaya kita tethindar dari penyakit.

"Wahai orang-orang yang beriman! Makanlah dari benda-benda yang baik (yang halal) yang telah Kami berikan kepada kamu, dan bersyukurlah kepada Allah, jika betul kamu hanya beribadat kepadanya"
(Al-Baqarah: 172)


7 MAKANAN SUNNAH madu
1.MADU

"(Dengan itu) akan keluarlah dari dalam badannya minuman (madu) yang berlainan warnanya, yang mengandungi penawar bagi manusia (dari berbagai-bagai penyakit). Sesungguhnya pada yang demikian itu, ada tanda (yang membuktikan kemurahan Allah) bagi orang-orang yang mahu berfikir.
(Al-Nahl: 69)

7 MAKANAN SUNNAH kismis
2.KISMIS

Nabi Saw bersabda:-

“Biasakanlah memakan kismis kerana kismis dapat menghilangkan kepahitan, menghilangkan lendir, menyihatkan badan, membaguskan rupa, menguatkan saraf dan menghilangkan letih.”

7 MAKANAN SUNNAH kurma
3.KURMA

Nabi Saw bersabda:-

“Berilah makan kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil, kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal dilahirkan itu menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya.”

7 MAKANAN SUNNAH tiin
4.BUAH TIIN

Nabi Saw bersabda:-

“Sekiranya aku katakan, sesungguhnya buah yang turun dari syurga, maka aku kata, ‘inilah buahnya (tin)’, sesungguhnya buah syurga tiada keraguannya.”

7 MAKANAN SUNNAH minyak zaitun
5.MINYAK ZAITUN

"lampu itu dinyalakan dengan minyak dari pokok yang banyak manfaatnya, (iaitu) pokok zaitun yang bukan sahaja disinari matahari semasa naiknya dan bukan sahaja semasa turunnya (tetapi ia sentiasa terdedah kepada matahari);


7 MAKANAN SUNNAH habatussauda
6.HABATUS SAUDA

Nabi Saw bersabda:-

“Tetaplah kamu dengan Al-Habah Al-Sauda’ kerana sesungguhnya ia adalah penawar bagi segala penyakit kecuali As-Sam atau mati.”

7 MAKANAN SUNNAH susu kambing
7.SUSU KAMBING

Susu kambing juga adalah yang terbaik untuk menghasilkan semula sel-sel di dalam badan bagi memulihkan kesihatan seseorang. Kebaikan susu begitu diangkat sehingga di dalam riwayat Imam al Bukhari diceritakan bahawa ketika peristiwa Isra’ Mikraj, Jibril yang menghidang susu dan arak kepada Rasulullah saw telah memuji pilihan Baginda iaitu susu. Jibril berkata,

“Segala puji bagi Allah yang telah menunjukkan engkau kepada fitrah. Seandainya engkau memilih khamr, nescaya binasalah umatmu.”


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers