Guna kutipan GST untuk tanggung kenaikan tol

Guna kutipan GST untuk tanggung kenaikan tol
Anina Saadudin mempersoalkan janji kerajaan untuk memulangkan semula hasil kutipan GST kepada rakyat.

Kerajaan sepatutnya menggunakan hasil kutipan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) berbilion Ringgit yang dikutip setiap bulan untuk menanggung kos kenaikan tol.

Bekas ahli Wanita UMNO Cawangan Padang Mat Sirat, Anina Saadudin berkata, kerajaan telah berjanji untuk memulangkan hasil kutipan GST kepada rakyat.

“Ke mana perginya kutipan GST yang berbillion sebulan? Bukankah kerajaan berjanji untuk memulangkannya kepada rakyat?,” katanya dalam satu kenyataan.

Anina berkata, adakah menteri tidak berfikir untuk berbuat demikian kerana terlalu sibuk mempertahankan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak atau sememangnya tidak mempunyai otak.

“Adakah semua ini terjadi kerana menteri terlalu sibuk mempertahankan Perdana Menteri sehingga mereka tidak sempat berfikir? Or they actually have no brain? (atau sebenarnya mereka tidak mempunyai otak?, katanya.

Anina berkata, kenaikan tol itu membebankan lagi rakyat di bandar yang telahpun terbeban dengan kenaikan harga barangan selepas pelaksanaan GST.

Sebanyak 12 syarikat konsesi lebuh raya termasuk Terowong Jalan Raya dan Pengurusan Air Banjir (SMART) mengumumkan penyelarasan kenaikan kadar tol di lebuh raya seliaan masing-masing berkuatkuasa pada Khamis ini.

Penyelarasan struktur kadar tol itu dilakukan selepas kerajaan memutuskan untuk menghentikan bayaran pampasan kepada syarikat konsesi.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers