Kerajaan perlu tarik balik kebenaran naik tol

Kerajaan perlu tarik balik kebenaran naik tol
Kerajaan mempunyai kepentingan atau saham dalam syarikat konsesi lebuh raya dan perlu menggunakan untuk menghalang kenaikan itu.

Angkatan Muda Keadilan (AMK) mendesak kerajaan menarik balik kelulusan membenarkan syarikat konsesi lebuh raya menaikkan kadar tol melibatkan 12 lebuh raya.

Timbalan Ketua AMK, Dr Afif Bahardin berkata, jusitfikasi Kementerian Kerja Raya bahawa kenaikan ini adalah perlu bagi menjimatkan perbelanjaan Kerajaan UMNO – Barisan Nasional menunjukkan Datuk Seri Najib Razak dan Kabinet telah gagal untuk mengurus perbelanjaan kerajaan.

Katanya, kenaikan itu menjadi bukti bahawa dasar kapitalis kroni (crony capitalism) yang diamalkan UMNO dan BN akhrinya telah memusatkan kekayaan kepada kelompok tertentu sahaja sehingga mengadaikan kesejahteraan rakyat.

“Kenaikan ini juga menunjukkan bahwa tiada iltizam dari kepimpinan UMNO – BN sekarang untuk melakukan perubahan dengan melaksanakan penjimatan dan mengatasi ketirisan dan kebocoran yang berlaku di dalam kerajaan, tetapi lebih rela untuk terus membebankan rakyat yang telah sedia tertekan dengan kedudukan ekonomi semasa,” katanya dalam kenyataan media.

Sementara itu, Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, kerajaan boleh menghalang kenaikan itu kerana memiliki saham dalam sesetengah syarikat konsesi lebuh raya terlibat.

Katanya, kerajaan boleh menghalang kenaikan itu jika benar-benar mengambil berat kesusahan yang ditanggung rakyat ketika ini.

“Kenaikan kadar tol hanya semata-mata mengikut nafsu tamak yang dimeterai di dalam perjanjian konsesi tol yang tempang. Yang lebih menyedihkan ialah fakta bahawa sebenarnya kerajaan sendiri mempunyai banyak saham pegangan di dalam syarikat konsesi ini,” katanya.

Katanya, kerajaan BN tidak boleh dipercayai kerana mungkir janji untuk menjaga kebajikan rakyat sebaliknya membuatkan rakyat lagi sengsara.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers