Formula elak tol dan minyak naik

Formula elak tol dan minyak naik
Kenaikan tol dan minyak menjadikan ekonomi negara semakin lembap kerana kuasa beli pengguna semakin berkurangan.

Pakatan Harapan menyenaraikan dua formula kepada kerajaan untuk mengekalkan kadar tol dan mengelak kenaikan harga minyak di pasaran tempatan.

Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Rafizi Ramli berkata, bagi mengekalkan harga tol, kerajaan perlu menyemak semula perjanjian berat sebelah dengan syarikat konsesi bagi mengelak pampasan melampau.

“Pakatan Harapan juga menyeru Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof lebih kreatif dalam membela rakyat dan merundingkan semula dengan pemegang konsesi dengan tawaran “First right of refusal” dalam projek lebuh raya akan datang pada kadar keuntungan berpatutan sebagai pertukaran mengekalkan kadar tol sedia ada,” katanya dalam sidang media pada Selasa.

Bagi mengelak kenaikan harga minyak pula, Pakatan Harapan mencadangkan kerajaan merombak kembali sistem penetapan harga minyak yang menggunakan harga rujukan mengikut USD.

Katanya kesilapan yang dibuat kerajaan apabila formula menetapkan harga bulanan RON95, diesel dan RON97 menggunakan harga rujukan mengikut USD.

“Sejak 1980, kerajaan Barisan Nasional (BN) menggunakan harga rujukan dari Singapura di dalam USD untuk menentukan kos minyak mentah dan memproses minyak mentah sedangkan maklumat yang lebih tepat boleh diperolehi terus dari syarikat-syarikat minyak di Malaysia,” katanya.

Katanya, harga minyak di pasaran tempatan tinggi berbanding harga semasa kerana kejatuhan nilai Ringgit disebabkan kelemahan kerajaan mengurus negara.

“Walaupun harga minyak di dalam USD sebenarnya kekal murah, apabila ia diterjemahkan ke Ringgit menggunakan formula, tiba-tiba, ia menjadi mahal akibat faktor mata wang (bukan kerana harga minyak mahal),” katanya.

Dia berkata, kedua-dua mekanisme itu akan diterang lebih lanjut dalam Belanjawan Pakatan Harapan 2016.

Mengulas kenaikan tol berkuatkuasa 15 Oktober ini, Rafizi berkata, keputusan itu seumpama Datuk Seri Najib Tun Razak membunuh diri.

Katanya, kenaikan tol akan melembapkan pertumbuhan ekonomi negara ekoran bebanan yang ditanggung itu menyebabkan kurangnya kuasa beli oleh pengguna.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers