The Edge berjaya batalkan keputusan Menteri Dalam Negeri

The Edge berjaya batalkan keputusan Menteri Dalam Negeri
Keputusan menggantung permit The Edge dan The Edge Financial Daily
adalah bertentangan dengan Seksyen 7 (1) Akta Penerbitan dan Mesin Cetak.

Syarikat penerbitan The Edge Communications Sdn Bhd berjaya dalam permohonan mereka untuk membatalkan keputusan Menteri Dalam Negeri yang menggantung permit dua akhbar, The Edge dan The Edge Financial Daily selama tiga bulan berkuat kuasa pada 27 Julai lalu.

Utusan Online melaporkan, Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Datuk Asmabi Mohamad dalam keputusannya membenarkan permohonan The Edge Communications setelah berpendapat surat tunjuk sebab yang dikeluarkan tidak memperincikan mana satu artikel yang didakwa telah mendatangkan kegusaran dan mengganggu ketenteraman awam.

Menurut Asmabi, keputusan menggantung permit itu adalah satu perkara yang bertentangan dengan Seksyen 7(1) Akta Penerbitan dan Mesin Cetak.

Permit kedua-dua akhbar berkenaan digantung ekoran tindakan menyiarkan beberapa siri artikel berkaitan isu 1Malaysia Development Bhd (1MDB) yang mungkin memudaratkan ketenteraman awam dan negara.

Peguam Kanan Persekutuan, Alice Loke Yee Ching mewakili Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan Menteri Dalam Negeri yang dinamakan sebagai responden pertama dan kedua.
Peguam Darryl Goon mewakili The Edge selaku pihak pemohon.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers