Rundingan meja bulat bukan setakat muafakat politik – Anwar

Rundingan meja bulat bukan setakat muafakat politik – Anwar
Rundingan itu bagi mengetepikan perbezaan dan maju ke
hadapan untuk membentuk alternatif yang berdaya maju

Rundingan meja bulat di kalangan parti pembangkang, badan bukan kerajaan (NGO) dan individu tertentu merupakan langkah awal untuk mewujudkan muafakat ke arah perubahan pentadbiran negara.

Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, pertemuan yang diadakan pada Selasa bukan setakat muafakat politik, bahkan lebih dari itu.

“Saya terima baik usaha rundingan meja bulat yang akan disertai wakil-wakil Pas, Keadilan, DAP dan Amanah serta NGO-NGO pada Selasa ini.

“Tujuan pertemuan ini bukan hanya untuk mewujudkan muafakat politik, usaha kita lebih dari itu, iaitu untuk menyelamatkan Malaysia dengan menggembleng tenaga semua pihak yang komited kepada reformasi, keadilan dan kedaulatan undang-undang,” katanya dalam kenyataan pada Isnin.

Menurut Anwar, walaupun dipenjara, tetapi beliau dapat merasai kebimbangan rakyat terhadap isu ekonomi dan kejatuhan nilai mata wang ringgit, penggunaan retorik perkauman yang semakin meningkat dan skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang tidak berkesudahan.

“Dalam keadaan genting ini, kita perlu mengetepikan perbezaan dan maju ke hadapan untuk membentuk alternatif yang berdaya maju, adil dan demokratik berbanding kerajaan sedia ada,” katanya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers