Mengintegrasi isu Gaza dalam proses pembelajaran

Hujan baru reda. Lantai simen kaki lima dewan kelihatan basah. Saya memandang ke luar dewan sambil mengucapkan syukur ke hadrat Ilahi kerana menurunkan hujan rahmat pada hari-hari terakhir penghujung Ramadan ini.

Kelihatan kumpulan pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Seri Hartamas, Kuala Lumpur, sudah memenuhi dewan. Saya dijemput oleh sekolah ini bagi menyempurnakan majlis pelancaran Tabung Kemanusiaan Gaza yang diuruskan oleh Viva Palestina Malaysia (VPM).

Sebelum acara pelancaran, Pengerusi VPM, Datuk Dr Musa Nordin diberi peluang berucap untuk berkongsi pengalaman VPM semasa bertugas di bumi Palestin. Nasib saudara kita di Gaza diperincikan satu demi satu oleh Dr Musa dalam ucapannya yang menyentuh hati. Beliau berkongsi pengalaman VPM membantu rakyat Palestin termasuk usaha mereka mendirikan sekolah serta memberi rawatan perubatan kecemasan.

Tindakan tidak berperikemanusiaan Rejim Zionis di wilayah Palestin sudah banyak terpampang di media massa, sama ada bercetak ataupun elektronik. Pasti banyak pihak yang tersentuh hati apabila melihat anak-anak kecil berlumuran darah ekoran tindakan Zionis membedil penempatan awam di Semenanjung Gaza.

Pengalaman jadi panduan

Pasti ramai yang bersimpati melihat ibu-ibu menangis kesedihan di sisi mayat suami dan anak mereka yang terkorban akibat bom yang dilancarkan oleh Israel. Ketika Dr Musa menceritakan pengalaman peribadinya melihat sendiri semua kekejaman itu di depan matanya, pelajar yang memenuhi Dewan SMK Hartamas terdiam memberikan perhatian.
Apabila saya menoleh sebentar ke arah kumpulan pelajar yang khusyuk mendengar ucapan Dr Musa, saya terfikir; “Apakah agaknya yang sedang mereka gambarkan? Adakah semua perkara ini menimbulkan kesan kepada mereka? Adakah maklumat yang sebelum ini mereka terima di media sosial selari dengan maklumat sebenar yang disampaikan oleh Dr Musa?” Bagi saya, majlis pada pagi itu bukan setakat melancarkan sebuah tabung dana kemanusiaan, tetapi peluang yang baik untuk mendidik.

Hakikatnya, pendidikan perlulah menjangkaui buku teks. Pengalaman hidup adalah panduan yang baik untuk mematangkan setiap insan. Saya sentiasa percaya bahawa pelajar yang berupaya memahami apa yang berlaku di sekelilingnya pasti akan dapat meningkatkan keberkesanan pembelajaran formalnya, sekali gus meluaskan pandangannya terhadap dunia.

Sebagai contoh, dari sudut pandangan sejarah, pelajar akan diajar latar belakang permulaan konflik Israel-Palestin yang tercetus sebelum tahun 1948. Lantas, perbincangan dalam konteks perkembangan semasa konflik panjang itu membolehkan pula pelajar mendalami skop isu keselamatan, kemanusiaan dan geopolitik yang melampaui sentimen agama yang biasa diterima.

Saya juga sentiasa percaya bahawa keupayaan pelajar mengumpul, menyusun dan menganalisis maklumat yang terkandung dalam buku teks, kemudian disesuaikan dengan maklumat perkembangan semasa yang mereka peroleh di media sosial akan mendorong mereka mengaplikasikan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT), seperti yang diusahakan oleh Kementerian Pendidikan. Lantaran itu, pelajar akan lebih menghargai ilmu pengetahuan dan memberikan pertimbangan yang sewajarnya dari pelbagai sudut pandangan. Setiap perkara yang mereka pelajari di sekolah akan menjadi lebih nyata dan relevan.

Ibu bapa beri sokongan

Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) SMK Seri Hartamas memainkan peranan penting untuk menjayakan majlis itu. Saya dapat melihat kesungguhan ibu bapa mengendalikan pameran serta menjual cenderamata Palestin dalam usaha mereka mengumpul derma. Terdapat juga ibu bapa tanpa mengira bangsa dan agama hadir sebagai penonton demi menunjukkan sokongan kepada usaha anak-anak mereka menjayakan usaha murni itu.

Saya gembira melihat kesedaran ibu bapa yang berusaha mendedahkan anak-anak kepada projek amal sebegitu. Saya faham memang bukan mudah untuk membenarkan anak-anak menghadapi realiti semasa dunia yang kadang kala sukar dipertimbangkan nilai moralnya. Namun, saya percaya bahawa sikap terbuka dan jujur ibu bapa SMK Seri Hartamas ini pasti membawa kebaikan kepada anak-anak mereka dalam jangka panjang.

Saya ingin merakamkan ucapan terima kasih kepada SMK Seri Hartamas, terutama Pengetuanya, Asiah Husin; Ahli Jawatankuasa PIBG; Pengarah Jabatan Pelajaran Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Datin Nawal Salleh, serta VPM sebagai tulang belakang menjayakan majlis itu.

Saya amat menggalakkan inisiatif dan projek amal yang membabitkan kerjasama antara sekolah, ibu bapa dengan badan bukan kerajaan. Saya percaya pendidikan secara menyeluruh membabitkan kerjasama daripada semua pihak.

Selari dengan usaha sebegini, saya amat menggalakkan guru mengintegrasikan isu semasa dalam konteks pembelajaran seharian di sekolah. Selain memupuk KBAT, guru juga boleh membimbing pelajar untuk memahami pelbagai isu semasa dalam kerangka pemikiran yang sepatutnya.
Mahu atau tidak mahu, kita harus akui bahawa anak-anak kita sekarang mencari dan memperoleh maklumat dengan hanya menggunakan hujung jari mereka. Namun, timbul banyak masalah apabila lambakan maklumat yang mereka peroleh itu bercampur-campur antara yang sahih dengan rekaan ataupun antara yang mentah dengan bertapis.

Misalnya, tragedi misteri kehilangan pesawat MH370 dan terhempasnya pesawat MH17 menjadi topik perbualan hangat di laman-laman sosial. Walaupun tidak dinafikan ada maklumat yang positif berkenaan dua tragedi menyayat hati itu di laman sosial, tidak kurang juga lambakan teori dan pandangan berniat jahat tanpa sebarang sekatan. Semua itu adalah peringatan kepada kita tentang betapa hebatnya impak laman sosial dan kepentingan semua pihak untuk lebih bertanggungjawab menggunakan medium baharu ini.

Bincang isu semasa

Guru mahupun ibu bapa sewajarnya memberikan peluang kepada pelajar mahupun anak-anak membincangkan isu-isu semasa secara konstruktif dan terbuka. Percayalah peluang sebegini amat besar impaknya. Jangan biarkan pemikiran pelajar dan anak-anak ini dipenuhi maklumat yang mereka peroleh di laman sosial yang belum tentu betul hujung pangkalnya. Pendidikan tidak seharusnya disempitkan ruang lingkupnya, sebaliknya meliputi semua ilmu yang baik, dan proses pencarian ilmu ini memerlukan usaha berterusan daripada semua pihak.

Secara peribadi saya menganggap usaha VPM melancarkan Tabung Kemanusiaan Gaza amat mulia demi mengumpul dana untuk membeli bekalan perubatan bagi membantu saudara kita di Gaza. Saya dimaklumkan VPM ialah salah satu daripada hanya beberapa buah organisasi antarabangsa bebas yang dibenarkan memasuki Gaza untuk menghantar bekalan bagi membantu penduduk Palestin. Kebenaran ini diperoleh VPM ekoran reputasi baik mereka selama bertahun-tahun membantu penduduk di sana.

Saya doakan mereka berjaya dan sampaikan pesan kepada saudara kita di Palestin bahawa walau sehebat mana pun cabaran yang mereka hadapi untuk meneruskan hidup, kita sentiasa bersama mereka dan sedia menghulurkan tangan untuk membantu mereka tanpa mengira masa. Akhir sekali, ingin saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Hari Raya kepada semua. Bagi mereka yang berminat menderma atau ingin mengetahui maklumat lebih lanjut bolehlah melayari laman sesawang VPM: www.vpm.org.my.

Penulis ialah Menteri Pendidikan Kedua. Beliau boleh dihubungi melalui Twitter di @idrisjusoh ataupun Facebook di facebook.com/datoseriidrisjusoh


View the original article here

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers