Penganjur Kesal Dengan Tragedi Maut Di Fmfa 2014

Penganjur Kesal Dengan Tragedi Maut Di Fmfa 2014

Penganjur Kesal Dengan Tragedi Maut Di Fmfa 2014


Susulan daripada kes 6 maut ketika berlangsungnya Future Music Festival Asia 2014 (FMFA 2014) hujung minggu lalu, penganjur konsert berkenaan, Livescape kesal dengan jumlah kematian yang berlaku.

Menerusi siaran akhbar rasmi yang dikeluarkan semalam,Livescape berkata pihaknya telah menyediakan kawalan ketat dan sumber di tempat berpatutan bagi memastikan kesihatan serta keselamatan setiap penghunjung terjaga.

Bagaimanapun mereka kecewa apabila perkara sedemikian telah berlaku dan turut melahirkan rasa  sedih serta bersimpati dengan kehilangan beberapa nyawa pada tangga 14 Mac lalu itu.

Dalam kenyataan yang sama, pihak penganjur berkata pihaknya telah bekerjasama dengan Polis DiRaja Malaysia, Bomba, Jabatan Sukarelawan Malaysia (RELA), Stadium Nasional Bukit Jalil dan Pengawal Keselamatan (Millenium Patriot Security).

“Penganjur bersama-sama penguatkuasa utama telah bertemu dan mewujudkan beberapa strategi termasuk perancang operasi bagi keselamatan pengunjung dan pihak pengurusan,kemudahan awam, pengurusan trafik, keselamatan dan presedur bantuan perubatan.

“Lokasi dilengkapi dengan pusat operasi acara yang membolehkan sebarang komunikasi bersama pihak penguatkuasa atau berpatutan dapat dibuat dengan kadar segera,” kata kenyataan yang dikeluarkan semalam itu.

Pihak berkuasa telah mengesahkan tentang kematian 6 orang pengunjung tersebut selepas mereka menghadiri konsert hari kedua FMFA di Bukit Jalil pada Sabtu lalu.

Kesemua 6 pengunjung tersebut adalah dari kalangan remaja tempatan berusia 19 hingga 28 tahun dan kesemua mereka telah disahkan meninggal dunia sebaik saja tiba di Pusat Perubatan Universiti Malaya 9UUMC) serta Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUK).

Dalam kenyataan yang sama, Ketua Polis Daerah, IPD Cheras Tuan Mohan Singh berkata, Polis DiRaja Malaysia telah bekerjasama dengan pihak penganjur, pengawal keselamatan, Stadium Nasional Bukit Jalil dan beberapa agensi kerajaan bagi proses perlaksanaan acara berkenaan.

“Kami menyediakan 100 orang pegawai polis yang berkhidmat bagi mengawal dan mengenal pasti aktiviti penyalah gunaan dadah pada acara itu.

“Kami juga mengiktiraf usaha yang diajalankan pihak penganjur dalam memastikan kesihatan dan keselamatan diambuil kira pada acara itu.

“Mereka telah menjalankankerjasama yang baik dengan pihak kami bagi memastikan suasana yang selamat untuk orang ramai.

“Apa yang terjadi pada acara berkenaan adalah sama sekali sangat mendukacitakan dan kami mengingatkan kepada orang ramai akan bahawa pengambilan dadah,” katanya dalam kenyataan yang sama.

Seramai 100 orang pegawai polis tambahan telah disediakan bagi memantau keadaan kawalan pengunjung, trafik dan juga pengesan dadah.

Penganjur juga menyediakan 3 pusat kawalan kecemasan/perubatan dan 1 pusat trauma yang turut dilengkapi oleh dua orang doctor perubatan, 14 paramedik, 10 jururawat , 7 ambulan dan 12 paramedik bergerak.

Turut disediakan 280 kakitangan keselamatan dan 80 ahli RELA yang berkhidmat sepanjang festival itu dijalankan.

Sementara itu, pihak penganjur berterima kasih dengan kesabaran pemegang tiket yang turut memahami pembatalan yang diadakan pada hari ketujuh.

Untuk sebarang pengembalian semula wang boleh dibuat menerusi www.futuremusicfestival.asia.

Menurut sumber, pihak penganjur sedang sibuk menjalankan proses mengembalikan semula wang kepada pihak tertentu terutama individu yang datang dari luar negara.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers