Tuah 3 jejaka hebat - Sharnaaz - Izzue - Sein

Tuah 3 jejaka hebat - Sharnaaz - Izzue - Sein
Dari kiri: Sein, Izzue dan Sharnaaz. - Foto Sinar Harian oleh ZULFADLI ZAKI

Tuah 3 jejaka hebat - Sharnaaz - Izzue - Sein


MENJELANG anugerah paling berprestij, Anugerah Skrin 2013 (ASK 2013), yang bakal berlangsung pada 29 November ini, menyaksikan tiga jejaka hebat, Sharnaaz Ahmad, Syed Hussein (Sein) dan Izue Islam, berjaya menerima pencalonan antara top 5 bagi kategori masing-masing.

Bakat seni yang dimiliki ketiga-tiga nama ini, sememangnya tidak dapat dipertikaikan lagi. Dan pengiktirafan ini pastinya akan menjadi platform untuk mereka pergi lebih jauh dalam industri seni tanah air.


Sharnaaz hormat 'orang lama'

Menurut Sharnaaz, yang dicalonkan menerusi Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik Filem menerusi filem Juvana, dia sangat  terharu dengan pengiktirafan itu.

Katanya, tersenarai sebagai top 5 pencalonan itu sudah cukup bermakna buatnya.

"Pada saya, ia adalah satu penghargaan yang cukup baik. Namun saya tidak meletakkan harapan terlalu tinggi," kata Sharnaaz yang terpaksa bersaing dengan orang lama, seperti Khir Rahman, Sofi Jikan, dan Harun Salim Bachik yang turut tersenarai dalam pencalonan itu.

Meskipun bangga kerana namanya turut dicalonkan bersama 'otai-otai' itu, sebagai 'orang muda', Sharnaaz bagaimanapun tetap menghormati mereka.

“Saya sangat menghormati mereka. Banyak sumbangan yang sudah mereka lakukan dalam industri ini dan saya sangat kagum dengan hasil kerja mereka.

“Sebagai orang baharu, saya banyak belajar dan menimba kemahiran pembawaan karakter sekali gus menyumbangkan lakonan dengan cara yang baru untuk dikongsi bersama,” katanya yang mahu memberikan kepuasan kepada penonton menerusi pembaharuan dalam lakonan untuk menghidupkan sesuatu watak yang diberikan.


Jadi 'Hang Jebat'

Dalam perkembangan lain, Sharnaaz berkata, dia kini baharu selesai menjalani penggambaran drama Jebat yang bakal ditayangkan di Astro Mustika HD.

Membawa peranan sebagai watak utama, Sharnaaz berkata, dia terpaksa menjaga badan demi memenuhi watak itu.

"Untuk kelihatan sasa, saya sering ke gym dan juga menjaga pemakanan.

"Sebagai Jebat, saya mesti nampak garang, gengster, hati kering tapi ada sisi romantiknya. Sejujurnya saya sangat menyukai watak itu.

"Alhamdulillah, walaupun saya pernah melalui detik sukar dalam hidup, namun Tuhan sentiasa memberikan rezeki untuk saya," katanya yang bakal muncul dengan filem terbaru, Dollah Superstar, di samping Awie dan Neelofa. Filem arahan Khabir Bhatia ini dijangka berada di pawagam pada Februari tahun hadapan.


Izzue masih terkejut

Seperti mana Sharnaaz, aktor yang semakin mencipta nama ini turut terkejut apabila dia juga tercalon dalam kategori sama yang menampilkan nama-nama besar itu.

Masih tidak percaya dia berjaya tersenarai sebagai top 5 bagi kategori Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik, Izzue berkata, sebagai pendatang baharu dia sangat bersyukur dengan pengiktirafan itu.

“Alhamdulillah, saya bersyukur dengan pencalonan menerusi filem 29 Februari ini, walaupun masih terkejut dan berdebar, saya yakin telah melakukan yang terbaik.

“Saya amat berbangga dengan pencalonan ini kerana dapat sebaris dengan pelakon lama yang berkebolehan.

“Bagi saya mereka mempunyai kekuatan masing-masing dalam menjayakan lakonan mereka,” katanya yang turut tidak meletakkan harapan yang tinggi dalam anugerah itu.


Tumpu pada Forteen

Mengulas mengenai perkembangan seninya, Izue berkata, dini kini sedang menumpukan perhatian sepenuhnya dalam rangka mini showcase bersama Forteen.

Bakal tampil dengan album Forteen pada 27 November ini, Izzue memberitahu, dia juga kini sedang sibuk mempromosikan single terbaru mereka, Tak Pernah Berjumpa.

“Buat masa sekarang, saya mahu tumpu pada album. Saya juga terpaksa kosongkan jadual lakonan saya demi memberi tumpuan sepenuhnya terhadap karier nyanyian saya," katanya yang baharu pulang dari Cape Town, Afrika kerana menjalani penggambaran Fear Factor musim terbaru.

Dalam pada itu, tiga filem lakonannya bakal menyusul tidak lama lagi, Hantu Tok Mudim (21 November), Ular (5 Disember) dan Chikaro (26 Disember).

Di tebak mengenai dirinya yang lebih menyerlah berbanding ahli Forteen yang lain, Izzue pantas menolak perkara itu.

“Kami sama-sama menyerlah dan ada pengikut masing-masing. Apa yang penting sokongan kami tidak pernah berbelah bagi,” jelasnya.


Sein idam trofi Pengarah Terbaik?

Selain itu, Sein yang dicalonkan menerusi kategori Pengarah Terbaik Filem menerusi filem Langgar, tetap menganggapnya sebagai 'rezeki' meskipun terpaksa bersaing dengan empat buah filem yang tidak kurang hebatnya,  Nik Amir Mustapha menerusi (KIL), Syafiq Yusof (SAM), Mamat Khalid (Rock OO) dan Bernard Chauly (Istanbul Aku Datang).

"Saya sangat terharu apabila tercalon dalam kategori ini kerana saya sudah memberikan komitmen yang banyak untuk filem ini.

"Tercalon dalam kategori untuk kerusi pengarahan merupakan platform yang sangat saya nantikan agar saya terus dapat memberikan yang lebih baik," kata Sein.


Fokus mengarah

Mendapat pujian menerusi Langgar, Sein berkata, dia kini sedang mengarahkan beberapa buah filem termasuklah kerjasama dengan pengarah berbakat, Khir Rahman, tidak lama lagi.

"Saya memang dah lama simpan impian untuk berada di kerusi pengarah. Jadi bila dapat peluang, saya akan gunakan sebagai mungkin.

"Saya jenis yang suka fokus dalam sesuatu perkara untuk mendapatkan hasil yang terbaik. Disebabkan itu, saya tidak akan mengarah sambil berlakon," katanya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers