Pelihara hati antara rahsia kecantikan Heliza

KELOLAAN: MARINA SAHABUDIN

Malaysia, Berita, Gossip, Selebriti, Artis Malaysia, Pelihara, Hati, Antara, Rahsia, Kecantikan, Heliza
Nur Heliza Helmi

MELIHAT raut wajahnya yang manis dan tenang sudah cukup membuatkan insan di sekelilingnya tertarik.

Malah, personalitinya yang lembut dan terkawal juga menjadikan dia selebriti yang sangat dihormati.

Berusia 27 tahun, gadis kelahiran Terengganu ini bukanlah asing dalam industri seni tempatan.

Bahkan, bakatnya tidak tertumpu dalam bidang seni suara sahaja, tetapi juga lakonan dan pengacara.

Pun begitu, penyanyi yang lahir dari program realiti Akademi Fantasia ini agak suram sejak kebelakangan ini.

Mengakui agak sibuk dengan komitmen terhadap bidang perniagaan dan sebagai penceramah bebas, empunya nama Heliza Helmi ini bagaimanapun tidak pernah melupakan bidang seni.

Malah, dia kini dalam proses menyiapkan album terbarunya.

Dalam kesibukan bekerja juga, dia tidak lupa untuk menjaga kesihatan dan kecantikan yang dikurniakan kepadanya.

Pun begitu, bagi Heliza, dia hanya bersederhana, tidak terlalu obses terhadap kecantikan dimiliki.

Pengertian cantik bagi anda?


Ada satu hadis mengatakan ALLAH itu cantik dan sukakan kecantikan, bagi saya, sebagai hambanya, kecantikan yang dianugerahkan perlu dipelihara, namun paling utama ia haruslah dibina dari dalam hati. Ini kerana, kita akan kelihatan cantik jika hati kita cantik.

Boleh kongsi rahsia anda kekal langsing seperti hari ini?


Sebenarnya, tiada rahsia, bentuk badan saya kecil dan kurus ini rasanya kerana faktor genetik. Dari dulupun, badan saya memang tidak pernah naik sedangkan saya sudah makan bermacam-macam untuk menambahkan berat badan.

Adakah kerana kesibukan kerja membuatkan berat badan anda sukar bertambah?


Mungkin juga, tetapi saya bukanlah seorang yang meninggalkan makanan jika sibuk terhadap kerja, saya akan makan walau sesibuk mana pun.

Bagaimana pula dengan rutin pemakanan anda, adakah anda mengawalnya?


Seperti yang saya katakan, saya memang kuat makan dan ingin menambah berat badan, jadi setiap pagi ibu akan bekalkan makanan untuk saya, tengah hari pula jika sibuk, saya akan makan sebelah petang, manakala malam, saya akan mengambil makanan berat seperti nasi atau roti.


Ada petua yang anda amalkan untuk kesihatan tubuh?


Saya tidak amalkan sebarang petua, tapi saya ada tip untuk mereka yang ingin menurunkan berat badan. Misalnya, apabila hendak makan, digalakkan makan lebih kerap dalam sehari, tetapi dalam kuantiti sedikit.

Apakah anda rajin bersenam?


Saya memang jarang bersenam, biasanya saya hanya bersenam apabila ke kuliah sahaja, iaitu dengan turun dan naik tangga, jika dahulu adalah juga saya main badminton dengan rakan-rakan, tetapi sekarang kerana kesibukan kerja, kami jarang berkesempatan melakukannya lagi. Apa pun, saya tetap melakukan senaman ringan untuk mengeluarkan peluh di rumah.

Adakah anda mengamalkan suplemen atau multivitamin?


Memang saya ada cari suplemen dan vitamin yang bertujuan menambah berat badan, tetapi sehingga hari ini masih belum ditemui yang sesuai dengan saya. Pun begitu, saya pernah makan suplemen tambahan, tetapi hanya bertahan sehari sahaja.

Bagaimana pula dengan penjagaan wajah?


Kita sudah mencuci muka lima kali sehari menerusi wuduk, tetapi jika mengenakan solekan tebal, saya akan cuci dengan pembersih sehingga benar-benar hilang kesan solekan tersebut. Namun, untuk memberi seri wajah, wuduk adalah yang terbaik. Selain itu, kulit saya sensitif, jadi saya akan memakai pelembap dengan banyak selain krim malam.

Gemar ke SPA atau melakukan facial?


Saya memang tidak pernah melakukan facial sebenarnya.

Anda seorang yang bertudung, bagaimana anda menjaga kesihatan rambut?


Setiap hari saya akan mencuci rambut supaya ia bersih, tetapi sebagai model Sunsilk, saya juga menggunakan syampu yang mempunyai ekstrak limau purut. Bukan apa, limau purut membuatkan kulit kepala saya lebih segar.

Sedikit perkembangan terbaru anda?


Sekarang saya sedang menyiapkan album baru yang memuatkan empat lagu seperti Latahzan dan Jom Zikir. Selain itu album ini akan dimuatkan doa dan zikir. Jika tiada aral melintang, saya mahu siapkan tahun ini. Dalam masa yang sama, saya juga sudah mempunyai butik bersama tiga lagi rakan kongsi iaitu, Falah Abiyana yang terletak di Plaza Masalam.

5 perkara tentang Heliza



  1. Seorang yang 'happening'
  2. Mudah menjadi tempat seseorang mengadu dan cuba membantu mereka jika mampu
  3. Seorang yang akan buat sesuatu sebaik mungkin jika menerima sebarang tugasan
  4. Sukakan aktiviti lasak dan ekstrem seperti bermain go kart
  5. Hanya meluangkan masa dengan keluarga jika punya waktu lapang


Profil

Nama: Nur Heliza Helmi
Tarikh Lahir: 3 Februari 1986
Asal: Kuala Terengganu, Terengganu
Usia: 27 Tahun
Karier: Ahli Perniagaan, Penyanyi, Pengacara, Pelakon & Model
Syarikat: Heliza Helmi Production Sdn Bhd (Hhp)
Single: Antaranya Cinta Di Lautan Lalang, Doa Dalam Lagu (Duet Dengan Mawi), Warna Sendu Tarian Jiwaku, Selalu Ada, Panggil Namaku
Filem: Syurga Cinta (2009)
Drama: Doa Ibu (2009)

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers