Projek audit Untuk Meningkatkan Kemahiran Bahasa Malaysia Dalam Perkhidmatan Awam



KUALA LUMPUR, 28 Jun (Bernama) - Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) akan menjalankan projek juruterbang Bahasa Malaysia audit pada Julai dan Ogos dengan tujuan untuk meningkatkan penggunaan bahasa kebangsaan dalam cara yang koheren, betul dan mesra dalam perkhidmatan awam, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.



Timbalan Perdana Menteri berkata Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) akan menyusul dengan menjalankan audit Bahasa sendiri Malaysia untuk mengukur tahap penguasaan bahasa Melayu di kalangan penjawat awam dari Disember.


Beliau berkata kerajaan adalah tegas dalam menegakkan Bahasa Malaysia sebagai bahasa kebangsaan dan akan memastikan bahawa ia akan menjadi bahasa komunikasi, pengetahuan dan pentadbiran dalam usaha untuk membina bangsa yang berdaya tahan dan bersatu.


Bagi tujuan ini, beliau berkata JPA telah mengeluarkan pekeliling banyak, termasuk yang paling terkini, No. Pekeliling 09/2011 mengenai penggunaan bahasa kebangsaan dalam perkhidmatan awam.


"Negeri pekeliling bahawa bahasa kebangsaan hendaklah digunakan untuk semua urusan rasmi di negara ini, termasuk surat-menyurat, perjanjian, mesyuarat dan majlis-majlis rasmi yang melibatkan rakyat kehadiran Malaysia, jawatan kosong pengiklanan, perkhidmatan kaunter dan berhadapan dengan media," katanya ketika merasmikan Seminar tentang sastera dan budaya Melayu dalam pendidikan di sini hari ini.


Muhyiddin, yang juga Menteri Pelajaran, berkata surat pekeliling juga pegawai-pegawai awam yang diamanahkan dan anggota pentadbiran dengan tanggungjawab yang menggunakan bahasa kebangsaan dengan logik dan betul manakala menjaga dan memantau penggunaannya di semua kementerian dan agensi kerajaan.


Di samping itu, beliau berkata kerajaan akan mewujudkan satu sistem star penilaian ke atas penggunaan bahasa kebangsaan untuk menghargai usaha pihak berkuasa tempatan dalam menegakkan penggunaannya di tempat-tempat awam.


Dalam hal ini, beliau berkata DBP, kerajaan dan negara kerajaan tempatan akan bekerjasama untuk membangunkan dan melaksanakan sistem penarafan bintang sebagai projek perintis tahun depan.


"Saya harap semua rakyat Malaysia tanpa mengira latar belakang kaum boleh bercakap bahasa kebangsaan logik dan betul, dan menghormati penggunaan di jabatan-jabatan kerajaan, sektor swasta dan tempat-tempat awam," katanya.


Muhyidin berkata beliau percaya bahawa sistem pendidikan negara mempunyai peranan penting untuk dimainkan di dalam memperkukuhkan bahasa kebangsaan dan memupuk perpaduan nasional.


"Penggunaan Bahasa Malaysia sebagai bahasa pengantar utama arahan dalam sistem pendidikan akan bukan sahaja membolehkan rakyat untuk menguasai bahasa kebangsaan, tetapi juga menghargai nilai-nilai perpaduan nasional dan identiti yang diasimilasikan," katanya.


Muhyiddin berkata kerajaan telah menubuhkan Jawatankuasa Pelaksanaan Bahasa Kebangsaan yang akan memastikan bahawa status dan kedudukan Bahasa Malaysia sebagai bahasa kebangsaan dilindungi dan memantau penggunaan dalam pelbagai kementerian, jabatan dan agensi serta sektor swasta.


"Jawatankuasa itu, yang dipengerusikan oleh saya, telah melaksanakan beberapa inisiatif untuk menggalakkan penggunaan bahasa kebangsaan di sektor awam dan swasta, termasuk dengan menyiarkan garis panduan mengenai penggunaannya dalam komunikasi massa, program promosi bahasa kebangsaan dalam enam kampung baru Cina dan satu seminar mengenai pelaksanaan bahasa kebangsaan dalam sektor perdagangan dan hal ehwal pengguna, "katanya.


Muhyiddin kemudian melancarkan majalah sastera dan warisan yang diterbitkan oleh Gapena dan meluluskan peruntukan sebanyak RM500, 000 bagi Gapena untuk membiayai aktiviti bahasa dan sastera.


Tiga puluh dua pegawai organisasi bukan kerajaan (NGO) menyerahkan memorandum kepada Muhyiddin menggesa kerajaan untuk mengekalkan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar.


Turut hadir ialah pemimpin Gapena 1 Prof Datuk Wira Dr Abdul Latiff Abu Bakar, Dewan Undangan Negeri Melaka speaker Datuk Wira Othman Muhammad dan Naib Pengerusi DBP, Prof Datuk Dr Md Salleh Yaapar.


- BERNAMA


Memang kita perlu mempertabatkan Bahasa Melayu diserata Negara. Lagipun Bahasa Melayu ini sudah digunakan sebagai pertuturan antarabangsa lebih 300 tahun dahulu.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers