PENGLIHATAN BAYI

PENGLIHATAN BAYI, Anak anda sudah boleh melihat dari saat dia dilahirkan – kecuali jika dia ada masalah penglihatan. 

Sambil membesar, dia akan menggunakan matanya untuk menyerap seberapa banyak maklumat yang boleh tentang dunia di sekelilingnya.

Kesemua maklumat ini akan merangsang perkembangan otak dan menjurus kepada pencapaian fizikal seperti duduk, meniarap, merangkak dan berjalan.

Bila ia berkembang..?

Sepanjang beberapa bulan yang pertama, penglihatan bayi anda akan menjadi semakin tajam, dan apabila usianya mencecah kira-kira enam hingga lapan bulan dia akan mula melihat dunia dengan keupayaan yang hampir serupa dengan orang dewasa.

Bagaimana ia berkembang..?

Penglihatan bayi anda berkembang secara beransur-ansur, tidak seperti kebolehan mendengar, yang matang sepenuhnya pada hujung bulan pertama.

Semasa dilahirkan, penglihatannya agak kabur, tetapi dia boleh mengecam cahaya, bentuk dan pergerakan.

Dia hanya boleh melihat objek pada jarak antara lapan hingga 15 inci / 20 hingga 30.5 sentimeter – hanya cukup jauh untuk mengenal wajah orang yang mendukungnya.

Itu memang sesuai untuknya sebab wajah anda adalah perkara yang paling menarik pada bayi anda semasa usia ini, diikuti objek berkontras tinggi seperti corak hitam dan putih pada papan catur, jadi luangkanlah lebih banyak masa menatap wajah masing-masing.

Penglihatan bayi anda akan bertambah baik secara beransur-ansur, dan apabila mencapai usia lapan bulan dia akan boleh melihat sebaik anda.

PENGLIHATAN BAYI, Anak anda sudah boleh melihat dari saat dia dilahirkan – kecuali jika dia ada masalah penglihatan.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers