Kerajaan janji tidak akan halang Bersih 4.0

Kerajaan janji tidak akan halang Bersih 4.0
Kerajaan tidak mempunyai masalah dengan
bantahan itu selagi ia berjalan
lancar tanpa sebarang kekacauan

Kementerian Dalam Negeri tidak akan menghalang demonstrasi Bersih 4.0 yang dirancang akan dijalankan pada 29 dan 30 Ogos ini.

Timbalan Menteri Dalam Negeri 1, Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata, kerajaan tidak mempunyai masalah dengan bantahan itu selagi ia berjalan lancar tanpa sebarang kekacauan.

“Saya bersangka baik. Keadaan kita terbuka, dan saya benarkan. Namun, apabila sampai berlaku kekacauan pihak polis terpaksa mengambil tindakan yang tegas.

“Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) kena bertanggungjawab jika demonstrasi ini tidak dapat dikawal,” katanya sewaktu ditemui pemberita selepas lawatan kali pertamanya di Pejabat Jabatan Sukarelawan Rakyat (RELA).

Sebelum ini, Jawatankuasa Pengelola Bersih 4 telah memutuskan untuk berkhemah di Dataran Merdeka bagi mendesak penambahbaikan institusi demi lima tuntutan Bersih 4 iaitu, bersihkan pilihanraya, kerajaan bersih, hak membantah, kukuhkan demokrasi parlimen dan selamatkan ekonomi Malaysia.

Pada masa sama, Nur Jazlan yang juga merupakan bekas Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) enggan mengulas sebarang kenyataan mengenai siastaan terhadap syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Selain, beliau turut meminta semua pihak agar memahami tugas dan peranan dan portfolionya di kementerian.

“Bagi peluang untuk saya tumpu (Timbalan Menteri Dalam Negeri). PAC is in the past. Bagi saya tumpu sini dulu,” katanya lagi.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers