Bukan suka-suka tangguh siasatan 1MDB – Azalina

Bukan suka-suka tangguh siasatan 1MDB – Azalina
Azalina menegaskan kerajaan bukan sengaja mahu menangguhkan siasatan
PAC terhadap 1MDB sebaliknya, menunggu segala keperluan berkaitan dengannya selesai.

Kerajaan bukan sengaja mahu menangguhkan prosiding siasatan Jawataankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) berhubung kes 1Malaysia Development Berhad 1MDB.

Sebaliknya, Menteri Di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab tentang hal ehwal Parlimen, Datuk Azalina Othman Said memberitahu, pelantikan Pengerusi dan Ahli Jawatankuasa PAC akan dibuat sebaik sahaja pertukaran Ahli-Ahli Jawatankuasa Pemilih selesai dilakukan.

“Saya ingin menegaskan bahawa kerajaan sama sekali tidak menangguhkan prosiding siasatan terhadap 1MDB oleh PAC dengan sengaja.

“Pelantikan Pengerusi PAC dan ahli jawatankuasa yang baharu akan dibuat pada 19 Oktober nanti.,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Menurut Azalina, pada masa yang sama, PAC juga diharapkan dapat memulakan kembali siasatan terhadap 1MDB selepas laporan penuh Ketua Audit Negara mengenai 1MDB disiapkan sepenuhnya.

Berdasarkan Peraturan Mesyuarat 77(2), Ahli Jawatankuasa PAC hendaklah dilantik oleh Jawatankuasa Pemilih dan dalam hal ini, pelantikan tersebut adalah mengikut Peraturan Mesyuarat 76(2) iaitu Jawatankuasa Pemilih akan memaklumkan kepada Majlis dengan mengeluarkan satu penyata apabila seseorang ahli Majlis telah dilantik menjadi ahli sesebuah Jawatankuasa.

Dalam perkembangan sama, Azalina berkata, terdapat juga kebarangkalian nama baharu daripada parti Pas susulan perpecahan Pakatan Rakyat.

“Ahli Jawatankuasa Pemilih akan terdiri daripada Ahli-ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) dan Pembangkang. Parti-parti akan mencadangkan beberapa nama baru termasuk BN yang akan mencadangkan nama Ketua Whip mereka. Pada masa sama, terdapat juga pertukaran Ahli Jawatankuasa yang mewakili parti MIC,” ujarnya.

Setelah segalanya selesai, Azalina berkata PAC boleh meneruskan semua tugas-tugas yang diamanahkan kepada mereka termasuk prosiding siasatan terhadap 1MDB.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers