Pentagon beri alasan Pasukan Marin model jet F-35 pejuang


Oleh Andrea Shalal-Esa

WASHINGTON (Reuters) - The Pentagon dan US Navy pada Jumaat berasaskan versi Kor Marin Lockheed Martin Corp F-35 jet pejuang selepas kejadian yang berlaku semasa penerbangan latihan di Eglin Air Force Base di Florida pada Rabu.

Pejabat F-35 program Pentagon berkata asas yang menjejaskan semua 25 model jet F-35B, manakala penerbangan Tentera Udara A model dan Tentera Laut C-model tidak terjejas. Operasi Ground pesawat model B-terus, katanya.

Pentagon, beri, alasan, Pasukan, Marin, model, jet, F-35, pejuang, World News
F-35 Lightning II Strike Fighter Bersama dilihat
di Udara Tentera Laut Station (NAS) Patuxent River,
Maryland 20 Januari, 2012. REUTERS / Yuri Gripas
Pejabat program ia mengarahkan penggantungan sementara operasi penerbangan selepas baris pendorongan yang dikaitkan dengan sistem ekzos B-model gagal sebelum berlepas. Juruterbang digugurkan berlepas tanpa kejadian dan membersihkan landasan, pejabat program berkata dalam satu kenyataan. Tiada sebarang kecederaan kepada krew juruterbang atau alasan.

Insiden itu berlaku hanya beberapa hari selepas pengarah Pentagon pengujian dan penilaian mengeluarkan laporan 18 halaman memperincikan pelbagai masalah yang katanya menekankan "kurang matang" program 396000000000 $ pejuang.

Laporan dan pembumian Jumaat model B-menekankan berterusan berkembang sakit program pejuang Lockheed bercita-cita tinggi, yang bermula pada tahun 2001 dan telah disusun semula sebanyak tiga kali pada tahun-tahun kebelakangan ini.

The pembumian terjejas F-35B model, yang boleh mengambil kira dari landasan pendek dan tanah menegak seperti helikopter, di tentera laut satu Maryland udara stesen, di Florida udara asas, Marin Kor Udara Stesen Yuma di Arizona, dan ini Lockheed F-35 pengeluaran kemudahan dalam Fort Worth, Texas.

"Melaksanakan penggantungan berjaga-jaga operasi penerbangan adalah tindak balas yang berhemat sehingga F-35B kejuruteraan, teknikal dan pasukan keselamatan sistem sepenuhnya memahami punca kegagalan itu," kata Joe DellaVedova, jurucakap pejabat F-35 program Pentagon. "Keselamatan juruterbang dan krew tanah adalah keutamaan program."

Garis bahan api dalam soalan membolehkan pergerakan penggerak bagi sistem ekzos yang dikaitkan dengan enjin B-model. Sebaliknya bendalir hidraulik tradisional, ia sebaliknya menggunakan bahan api sebagai bendalir operasi untuk mengurangkan berat badan.

Matthew Bates, jurucakap Pratt & Whitney, unit United Technologies Corp, yang membina enjin untuk menggosongkan enjin, jet pejuang satu tempat duduk, berkata pemeriksaan awal mendapati garis pendorongan berkembar di bahagian belakang petak enjin.

Garis bahan api terjejas tidak digunakan dalam A atau C model, yang masih dibenarkan untuk terbang.

"Satu pasukan Pratt & Whitney dan Rolls-Royce jurutera sedang menyiasat punca kejadian dan bekerja rapat dengan Lockheed Martin dan Pejabat Program F-35 Bersama untuk menyelesaikan perkara itu," kata Bates dalam satu kenyataan yang diberikan kepada Reuters.

Beliau berkata tiada berlakunya isu-isu sebelumnya dengan komponen yang mencetuskan asas. Rolls-Royce Holdings membina kipas angkat yang digunakan dalam enjin B-model.

DellaVedova berkata pasukan pakar-pakar kerajaan dan kontraktor telah mengkaji data dari kejadian itu untuk menentukan apa yang menyebabkan garis gagal dan membuat keputusan mengenai apa-apa tindakan yang berpotensi kawalan.

Apabila isu itu difahami, program itu akan menentukan bila untuk meneruskan penerbangan, katanya, sambil menambah bahawa kesan ke atas ujian penerbangan pembangunan dan latihan telah dinilai.

Laporan Pentagon yang dihantar kepada Kongres minggu lepas berkata ujian F-35 penerbangan lebih awal daripada jadual pada tahun 2012, tetapi tertinggal di sesetengah kawasan kerana masalah yang tidak dapat diselesaikan dan isu-isu yang baru ditemui. Kira-kira 34 peratus daripada program ujian telah selesai.

Versi Kor Marin pesawat terbang lebih daripada yang dirancang tetapi tertinggal sasaran untuk ujian mata sebanyak 49 peratus. Ujian ketahanan model B terpaksa dihentikan pada bulan Disember selepas retak berbilang ditemui di bawah fiuslaj pesawat, kata laporan itu.

Lockheed sedang membina tiga model yang berbeza daripada jet pejuang F-35 untuk tentera AS dan lapan negara yang membantu membayar untuk pembangunan: Britain, Kanada, Itali, Turki, Denmark, Belanda, Australia dan Norway.

Pentagon merancang untuk membeli 2.443 pesawat pejuang dalam beberapa dekad akan datang, walaupun ramai penganalisis percaya kekangan bajet dan defisit AS akhirnya akan mengurangkan bahawa jumlah keseluruhan.

(Laporan Oleh Andrea Shalal-Esa; Penyuntingan oleh Bernard Orr)

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers