Insight - Algeria mengesyaki orang dalam menolong dalam serbuan di jadikan tebusan

Oleh Alastair Macdonald dan Chikhi Lamine

LONDON / Algiers (Reuters) - Di loji gas Amenas berasa ditembusi ramai yang bekerja di sana - berdinding di, beratus-ratus batu dari mana-mana dan dengan tentera Algeria sentiasa meronda pendekatan padang pasir.

Itu adalah fatamorgana. Libya, sebuah negara bekas polis bertukar bazar senjata dan kini dibuka untuk jihad, terletak hanya 50 kilometer jauhnya. Dan dalam mana-mana kes, musuh mungkin sudah di dalam pintu.

Insight, Algeria, mengesyaki, orang, dalam, menolong, dalam, serbuan, di, jadikan, tebusan
Amenas medan gas di Algeria dilihat di September 10, 2012
edaran imej satelit ihsan
Google Earth. REUTERS / Google Earth / GeoEye / Handout
Sekurang-kurangnya beberapa sehingga 70 gerila Islamis yang menyerbu masuk sebelum fajar pada hari Rabu melancarkan jam operasi mereka lebih awal, barreling lebih penyeludup trek merentasi sempadan Libya hanya selepas tengah malam, seorang pegawai keselamatan Algeria memberitahu Reuters, memetik bukti daripada telefon mudah alih dikesan kepada militan .

Kemudahan yang mereka memasuki kompaun perumahan diperkaya dan berdekatan loji gas asli juga meninggalkan Algeria dalam sedikit keraguan lelaki bersenjata mempunyai sekutu di kalangan rakyat di tapak.

"Mereka mempunyai kerjasama tempatan, saya pasti, mungkin dari pemandu atau pengawal keselamatan, yang membantu pengganas masuk ke dalam pangkalan," kata Anis Rahmani, editor akhbar Ennahar Algeria dan seorang penulis mengenai isu-isu keselamatan yang berkata beliau telah diberi taklimat oleh pegawai-pegawai .

Pegawai di negara ini berahsia berkata mereka telah menemui kes-kes sebelum apabila pemberontak Islamis berjaya mempunyai militan rakan-rakan yang bekerja oleh syarikat-syarikat tenaga antarabangsa. Satu memberitahu Reuters ia adalah dalaman mungkin telah bekerjasama di In Amenas.

Mengupah pekerja tempatan yang melepaskan diri memberitahu Reuters melihat lelaki bersenjata yang bergerak di sekitar kemudahan yang luas dengan keyakinan, nampaknya biasa dengan susun atur dan juga disediakan.

Militan berkata mereka melancarkan serbuan untuk menghentikan campur tangan tentera Perancis di negara jiran, Mali, yang bermula minggu lalu, bagaimanapun pautan tidak lagi jelas. Beberapa Eropah dan pegawai AS berkata, serangan seolah-olah terlalu rumit telah dirancang dalam masa yang singkat.

Ia adalah kemungkinan serangan itu akan berlaku anyway, atau bahawa operasi ketenteraan Perancis yang disediakan pencetus untuk menjalankan serangan berdasarkan persiapan yang dilakukan di awal.

Banyak tidak mungkin menjadi jelas. Serbuan telah dijalankan di kawasan yang ditutup kepada orang luar dalam negara yang kerajaan tidak digunakan untuk berkongsi maklumat sensitif dengan orang ramai.

Perkataan pertama masalah datang letusan lebih walkie talkie ke bilik komunikasi di In Amenas, di mana pengendali radio 27-year-old dipanggil Azedine log kenalan dengan pemandu bas yang, pada 05:45 (0445 GMT), meninggalkan untuk mengambil beberapa warga asing untuk landasan kapal terbang di bandar In Amenas, kira-kira 50 km (30 batu) dari.

"Sejurus selepas bas kiri, saya mendengar menembak, banyak menembak, dan kemudian apa-apa," Azedine memberitahu Reuters pada hari Jumaat.

Dua orang, satu British, salah Algeria telah dibunuh pada dua buah bas menuju ke lapangan terbang. Ia tidak jelas sama ada kejadian itu adalah sebahagian daripada rancangan yang memperoleh akses militan kompaun. Hampir serta-merta selepas Pertelingkahan bas, mereka berada di dalam, dalam sekurang-kurangnya tiga kenderaan.

Orang yang telah bekerja di tapak, yang duduk dengan kembali kepada tebing di bukit pasir, mengatakan biasanya terdapat perintah berkurung semalaman pada pergerakan di kawasan itu, meninggalkan ia tidak jelas bagaimana lelaki bersenjata mampu untuk mendapatkan begitu dekat sebelum dicabar. Pendekatan awal mereka mungkin telah baik di luar jalan utama.

Freed tebusan bercakap penggera yang dibangkitkan, orang takut tinggal di pejabat mereka atau penginapan.

Azedine melihat seorang lelaki bersenjata diletakkan pada lencana ID penyelia Perancis yang telah ditembak mati.

Pesat kawasan itu dikelilingi oleh tentera bersenjata Algeria, dengan kereta kebal, kenderaan berperisai dan gunships helikopter dari pangkalan tentera berdekatan. Kerajaan di Algiers bersumpah tidak pernah untuk berunding.

Smugglers 'Trails

Orang biasa dengan tapak itu, dikendalikan oleh Britain BP dan Statoil Norway bersama-sama dengan syarikat tenaga negeri Algeria, berkata sebuah berek perumahan beberapa 100 askar terletak di sepanjang km yang 3 (dua batu) jalan memisahkan-bangunan banyak kompaun penginapan yang dari industri tumbuhan.

Seorang bekas pegawai kerajaan kanan Algeria berkata pengawal nampaknya telah ditangkap napping: "Mereka mempunyai semua jenis peralatan, pengawasan terperinci, kamera," katanya. "Mereka telah ditangkap mungkin pada masa yang tepat, pada lima pagi."

Tetapi dia juga mengakui militan mungkin mempunyai membantu di kalangan tenaga kerja tempatan: "Daripada 700 Algeria, saya pasti mereka akan mencari pasangan yang akan bekerjasama Ia sentiasa berlaku"

Pemimpin militan seperti Taher Ben Cheneb, berkata oleh pegawai-pegawai yang telah mengetuai operasi dan telah dibunuh pada hari Khamis, telah mencetuskan kemarahan di kalangan selatan di jalan asing dan wilayah utara menguasai pekerjaan yang lebih baik dibayar di medan minyak.

Ben Cheneb, digambarkan sebagai sebuah sekolah tinggi guru matematik dalam 50-an, yang dipimpin Gerakan Belia Islam di Selatan. Pakar keselamatan Rahmani berkata dia bergabung untuk operasi ini dengan pengikut Mokhtar Belmokhtar, veteran perang Afghanistan dan seorang tokoh yang terkemuka di Al-Qaeda di Maghreb Islam (AQIM) yang baru-baru ini membentuk satu kumpulan baru yang dinamakan Mulathameen.

Kedua-dua lelaki telah bekerjasama sebelum ini, Rahmani berkata, terutamanya dalam merosakkan pesawat pada tahun 2007 di Djanet, terus ke selatan.

Walaupun kumpulan Ben Cheneb muncul telah berpindah In Amenas dari asas dalam Algeria, Rahmani berkata, lelaki Belmokhtar, diketuai oleh Abu El Bara, muncul telah datang dari Libya.

Menyedari bermata satu reputasi Belmokhtar itu sebagai penyeludup rokok seorang serta seorang pahlawan suci - penduduk tempatan memanggil dia yang "Mister Marlboro" - dia menambah: "Mereka menggunakan yang backroads sama sebagai penyeludup Anda perlu sebuah pengetahuan yang sempurna Sahara lakukan. ia.

"Mereka boleh menggunakan telaga yang sama sebagai penyeludup, tapak bahan api sama tersembunyi di padang pasir."

Lebih daripada satu dekad selepas perang saudara Algeria membunuh kira-kira 200,000 orang, pejuang Islam berkeliaran-sisa berpasir negara terbesar di Afrika, mencampurkan penyeludupan dan penculikan untuk tebusan dengan menentang penubuhan itu politik yang telah memerintah di Algiers sejak penjajah Perancis meninggalkan setengah abad yang lalu.

Kumpulan-kumpulan ini telah bertenaga oleh pulangan Tuaregs bersenjata dan lain-lain etnik dari Libya, di mana mereka berjuang sebagai tentera upahan untuk Muammar Gaddafi sehingga penggulingan beliau pada tahun 2011. Pihak berkuasa baru Libya yang berjuang untuk mengawal selatan mendalam mereka sendiri dan ia menyediakan pad pelancaran serbuan merentasi sempadan.

Imej dari perang saudara di Libya, lelaki jubah menjanakan padang pasir merentasi gumuk dalam trak pikap dipasang dengan senjata berat dari machineguns untuk peluru berpandu pelancar, telah dipindahkan, bersama-sama dengan senjata dan lelaki, kepada konflik di Sahara.

Tentera Mali cair dunia tahun lepas, mengesid kawalan bandar-bandar utara seperti Timbuktu sebagai pejuang pulang dari Libya.

ARMY serangan

Walaupun pasukan keselamatan berusaha untuk mengawal sempadan mereka, kawasan pasir yang luas, sempadan di kalangan negara-negara sedozen separuh sekitar padang pasir bertanda, dan wang yang besar yang boleh dibuat dari pelancong perdagangan atau penculikan haram dan jurutera Barat boleh digunakan untuk membeli nikmat daripada pegawai sakit berbayar.

Al-Qaeda berkata, ia sedang berjuang untuk khilafah Islam yang melampaui sempadan tiruan dalam set Maghribi oleh kuasa penjajah.

Apabila di dalam kemudahan, militan, termasuk pejuang, berjanggut yang kasar dan lain-lain dalam pakaian bandar lebih, menggembala kumpulan Barat bersama-sama. Beratus-ratus Algeria telah dijaga lebih longgar. Seorang pekerja Algeria memberitahu Reuters lelaki bersenjata berkata mereka hanya berminat dalam membunuh "Kristian dan kafir".

Beberapa tebusan bekas menyifatkan penyerang, dari aksen mereka, seperti yang muncul untuk menjadi Libya atau Mesir serta Algeria. Pegawai berkata banyak 18 lelaki bersenjata mati adalah asing.

Algeria kepada kerajaan Barat, yang menyuarakan kecewa di menyerang kemudahan pada Khamis, bahawa askar bergerak hanya kerana gerila telah cuba untuk meninggalkan dengan tebusan, mungkin berharap untuk mencapai sempadan Mali.

Menangkap dimuatkan tebusan ke dalam konvoi. Pasukan khas yang disokong oleh helikopter bergerak di sekitar tengah hari, kira-kira 30 jam selepas tumbuhan telah disita.

Dalam apa yang kelihatan telah menjadi sebahagian dahsyat pengepungan, seperti yang digambarkan oleh keluarga Ireland yang masih hidup Stephen McFaul, kuasa kerajaan dibom konvoi, letupan selain empat kenderaan penuh tebusan. Adalah McFaul dalam trak kelima yang terhempas. Beliau putus-putus untuk hidupnya dan melarikan diri, dan percaya semua orang dalam kenderaan lain terbunuh.

Pada Khamis, kebanyakan daripada beratus-ratus orang di tapak dapat melarikan diri.

Menjelang malam Jumaat, ia kekal tidak jelas berapa banyak lelaki bersenjata dan tebusan mereka masih dalam kemudahan - walaupun kedua-dua kumpulan mungkin nombor dalam berpuluh-puluh. Kata Perdana Menteri Norway operasi di kompaun yang lebih besar, kediaman seolah-olah menjadi lebih dan tentera kini sekitar tapak perindustrian.

Tetapi ini kerajaan kiri Barat dan pegawai-pegawai perisikan, lama digunakan untuk hubungan sukar dengan Algeria yang bangga kedaulatan, terdesak untuk fakta keras tentang nasib rakyat mereka.

(Pelaporan tambahan oleh Alex Lawler dan Jessica Donati di London; Editing oleh Millership Peter dan Peter Graff)

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers