Myanmar berhasrat untuk meningkatkan taraf hidup, memodernisasi dengan reformasi baru

By Min Zayar Oo

NAYPYITAW, Myanmar (Reuters) - Kerajaan Myanmar akan mengumumkan membunuh reformasi baru negara penderma dan organisasi antarabangsa hujung minggu ini, yang bertujuan untuk mengukuhkan pencapaian sejak akhir pemerintahan tentera pada tahun 2011 tetapi juga cepat memperbaiki kehidupan rakyatnya.

Myanmar, berhasrat, untuk, meningkatkan, taraf hidup,, memodernisasi, dengan, reformasi, baru,
Seorang lelaki bekerja di tanur bata berhampiran Hlawga kampung,
35 km (22 batu) utara Yangon, 18 Januari, 2013. REUTERS / Soe Zeya Tun
Dalam ucapan pembukaan kepada penderma pada hari Sabtu, Presiden Thein Sein berkata kerajaan mahu "moden, negara perindustrian" tetapi juga menekankan keperluan untuk membangunkan sektor pertanian dan sempit jurang pembangunan antara wilayah.

Beliau memberitahu penderma kerajaan mahu membantu mereka untuk meningkatkan taraf hidup dan kemahiran rakyatnya.

"Ini juga akan membantu kita melaksanakan pembaharuan politik yang bertujuan untuk mengubah negara ke demokrasi moden, maju," katanya.

A meluas "Rangka Kerja untuk Pembaharuan Ekonomi dan Sosial" dilihat oleh Reuters dibentangkan inisiatif yang luas untuk mencapai matlamat menjelang 2030 ditambah lebih keutamaan segera bagi tempoh tiga tahun akan datang.

Mengakui Myanmar adalah "cara di belakang negara-negara jiran", ia menyentuh kepada liberalisasi perdagangan dan pelaburan, kesihatan dan pendidikan, ketelusan dan infrastruktur.

Thein Sein, dirinya bekas seorang jeneral junta, telah ditolak melalui pembaharuan meluas sejak mengambil pejabat Mac 2011 di kepala kerajaan kuasi awam.

Beliau telah memperkenalkan kadar berorientasikan pasaran pertukaran, membebaskan beratus-ratus tahanan politik dan bersetuju ceasefires dengan kebanyakan kumpulan pemberontak etnik yang telah berjuang selama beberapa dekad untuk autonomi.

Dalam ucapannya, beliau berkata keamanan dan kestabilan pergi tangan di tangan dengan pembangunan sosio-ekonomi.

"Kami akan memulakan dialog politik dengan semua 10 kumpulan etnik utama bersenjata yang telah menyimpulkan perjanjian gencatan senjata dengan kerajaan dalam masa terdekat," katanya.

Beliau mempelawa pemberontak di Kachin negeri yang belum menyertai proses untuk mengambil bahagian dalam rundingan damai.

Lewat pada hari Jumaat, beliau mengeluarkan perintah gencatan senjata di negeri Kachin, di mana berpuluh-puluh ribu orang telah dipindahkan dalam 20 bulan berjuang, walaupun pemimpin pemberontak tidak akan segera melakukan untuk berdamai, mencurigakan motif kerajaan.

Serangan berterusan tentera di negeri ini telah menimbulkan keraguan mengenai kawalan ke atas tentera dan juga membawa beberapa untuk mempersoalkan keikhlasan beliau tentang proses pembaharuan secara umum.

MENGGALAKKAN PELABURAN

Kerajaan Barat telah menurun atau berkurangan sekatan yang dikenakan ke atas junta yang bekas pengiktirafan pembaharuan Thein Sein itu, dan firma antarabangsa berminat untuk bergerak ke sesebuah negara dengan sumber-sumber yang luas, terletak di antara China dan India dan sebahagian daripada sebuah Tenggara bertenaga Asia menuju kesatuan ekonomi yang lebih erat pada tahun 2015.

Meningkatkan persekitaran untuk pelaburan asing adalah Tujuan utama cadangan terbaru.

Penyatuan kadar pertukaran, yang telah dijalankan oleh kerajaan, akan dirangsang oleh usaha liberalisasi, seperti membuang semua sekatan pertukaran dan bukan tarif ke atas import "sebagai satu perkara segera".

Kerajaan berkata ia akan memberi keutamaan kepada undang-undang bank baru pusat yang akan memberikan autonomi operasi.

Satu undang-undang pelaburan asing yang baru telah diluluskan pada akhir tahun 2012 tetapi meninggalkan banyak soalan terbuka tentang bagaimana ia akan bekerja.

"Maklum balas daripada komuniti perniagaan menunjukkan bahawa ia adalah amat penting bahawa undang-undang dan prosedur khusus yang sektor adalah terhad dengan berkenaan kepada pelaburan asing dan tidak membenarkan budi bicara berkenaan untuk pelaksanaan," dokumen reformasi berkata.

Usaha selanjutnya pada ketelusan akan dibuat dalam sektor sumber asli. Kerajaan akan mendedahkan hasil ia mendapat dari aset dan syarikat-syarikat minyak, gas dan perlombongan perlu menerbitkan apa yang mereka membayar kepada negeri ini.

Dalam sektor telekom, kerajaan akan mensasarkan 80 peratus kadar penembusan bagi telefon bimbit pada tahun 2015. Kadar pada tahun 2011 adalah kurang daripada 3 peratus.

Industri pelancongan, yang memerlukan "pelarasan segera", akan menerima rangsangan daripada peraturan visa longgar, dimodelkan pada mereka destinasi percutian yang berjaya seperti Thailand.

Cadangan fiskal termasuk menaikkan ambang untuk cukai pendapatan dan memperkenalkan cukai nilai tambah, dan kerajaan akan melihat bagaimana ia boleh membuat belanjawan negara yang lebih telus.

Sebagai salah satu "kemenangan mudah" untuk membantu rakyat biasa, kerajaan akan meningkatkan pengangkutan awam dalam modal komersial, Yangon, mungkin dengan mengangkat sekatan ke atas motosikal, dan bank akan dapat untuk mula menawarkan pembiayaan gadai janji.

(Pelaporan tambahan oleh Aung Hla Tun di Yangon; Penulisan oleh Paul Carsten; Penyuntingan oleh Alan Raybould dan Daniel Magnowski)

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers