Warga asing masih terperangkap dalam krisis tebusan Sahara


Dengan Lamine Chikhi dan Boumzar Abdelaziz

Algiers / In Amenas, Algeria (Reuters) - Lebih daripada 20 rakyat asing tawanan atau hilang di dalam sebuah loji gas padang pasir pada hari Sabtu, hampir dua hari selepas tentera Algeria melancarkan serangan untuk membebaskan mereka yang menyaksikan banyak tebusan dibunuh.

Kebuntuan antara tentera Algeria dan al-Qaeda berkaitan bersenjata - salah satu daripada krisis tebusan terbesar antarabangsa dalam dekad - memasuki hari keempat, mempunyai militan serang Sahara ke atas agenda global.

Nombor dan nasib mangsa masih belum disahkan, dengan kerajaan Algeria menyimpan pegawai dari negara-negara Barat jauh dari tapak mana senegara mereka berada dalam bahaya.

Laporan meletakkan bilangan tebusan dibunuh di antara 12 hingga 30, dengan kemungkinan berpuluh-puluh warga asing yang masih diambil kira untuk kalangan mereka Norway, Jepun, Britain, Amerika dan lain-lain.

Warga, asing, masih, terperangkap, dalam, krisis, tebusan, Sahara, Jenayah, Luar Negara,
Lelaki Algeria yang terselamat daripada kemudahan gas 
di Algeria di mana militan Islam memegang tebusan, 
dilihat meninggalkan sebuah hospital di 
In Amenas, 18 Januari, 2013. REUTERS / Ramzi Boudina
Jurucakap Jabatan Negara, Victoria Nuland mengesahkan pada hari Jumaat kematian satu Amerika, Frederick Buttaccio, dalam situasi tebusan, tetapi tidak memberikan butiran lanjut.

Dua Jepun, dua Britain dan negara Perancis adalah antara tujuh warga asing yang disahkan mati dalam menyerang tentera, sumber keselamatan Algeria kepada Reuters. Salah seorang rakyat British telah dibunuh apabila lelaki bersenjata merampas tebusan pada hari Rabu.

Seorang pegawai AS berkata pada Jumaat bahawa penerbangan AS Medevac dibawa cedera berbilang bangsa telah meninggalkan Algeria.

Sebelum matahari terbenam pada hari Jumaat, tentera Algeria memegang berek kediaman yang luas di In Amenas loji pemprosesan gas, manakala lelaki bersenjata telah berkurung di dalam loji perindustrian itu sendiri dengan jumlah yang tidak didedahkan tebusan.

Markah Barat dan beratus-ratus pekerja Algeria berada di dalam sebatian banyak diperkaya apabila ia telah disita sebelum fajar pada hari Rabu oleh pejuang Islam yang berkata mereka mahu menghentikan operasi tentera Perancis di negara jiran Mali.

Beratus-ratus melarikan diri pada hari Khamis apabila tentera melancarkan operasi, tetapi tebusan yang banyak terbunuh dalam serangan. Tentera Algeria memusnahkan empat trak yang memegang tebusan, menurut kepada keluarga jurutera Utara Ireland yang melarikan diri dari sebuah trak kelima dan terselamat.

Pemimpin Britain, Jepun dan negara-negara lain telah menyatakan kekecewaan bahawa serangan telah diperintahkan tanpa perundingan dan pegawai telah merungut pada kekurangan maklumat. Banyak negara juga menahan butiran mengenai rakyat mereka hilang untuk mengelakkan melepaskan maklumat yang mungkin membantu menangkap.

Satu sumber keselamatan Algeria berkata 30 tebusan, termasuk sekurang-kurangnya tujuh orang Barat, telah terbunuh dalam serangan Khamis, bersama-sama dengan sekurang-kurangnya 18 menangkap mereka. Lapan tebusan mati adalah Algeria, dengan bangsa lain mati yang masih tidak jelas, katanya.

Negeri Algeria agensi berita APS meletakkan jumlah tebusan mati pada 12, termasuk kedua-dua warga asing dan penduduk tempatan.

Asas adalah rumah kepada pekerja-pekerja asing dari Britain BP, Statoil Norway dan Jepun firma kejuruteraan JGC Corp dan lain-lain.

Norway berkata, 8 Norway masih hilang. JGC berkata ia telah hilang 10 kakitangan. Britain dan Amerika Syarikat telah berkata mereka mempunyai rakyat diambil kira tetapi tidak berkata berapa banyak.

Sumber keselamatan Algeria berkata 100 asing telah dibebaskan tetapi 32 masih diambil kira.

"Kita mesti bersedia untuk berita buruk hujung minggu ini tetapi kita masih mempunyai harapan," kata Perdana Menteri Norway Jens Stoltenberg.

Serangan itu telah menjunam ibu antarabangsa ke mod krisis dan peningkatan serius rusuhan di utara-barat Afrika, di mana pasukan Perancis telah di Mali sejak minggu lepas berjuang pengambilalihan Islamis Timbuktu dan bandar-bandar lain.

"Kami masih berurusan dengan keadaan cecair dan berbahaya di mana sebahagian daripada ancaman pengganas telah dihapuskan dalam satu bahagian tapak, tetapi masih ada ancaman di bahagian lain," Perdana Menteri Britain, David Cameron memberitahu parlimen beliau.

"(Tentera) yang masih cuba untuk mencapai satu 'hasil damai' sebelum meneutralkan-kumpulan pengganas yang sedang berlubang sehingga dalam itu (kemudahan) dan membebaskan sekumpulan tebusan yang adalah masih sedang diadakan," agensi berita negeri Algeria berkata pada hari Jumaat, memetik sumber keselamatan.

Pemberontakan MULTINASIONAL

Komander Algeria berkata mereka bergerak dalam pada Khamis kira-kira 30 jam selepas pengepungan bermula, kerana lelaki bersenjata telah menuntut dibenarkan untuk mengambil tawanan mereka di luar negara.

A tebusan Perancis yang digunakan oleh syarikat katering Perancis berkata beliau telah tersembunyi dalam bilik beliau selama 40 jam di bawah katil sebelum dia diselamatkan oleh tentera Algeria, bergantung kepada pekerja Algeria menyeludup dia makanan dengan kata laluan.

"Saya meletakkan papan cukup banyak semua pusingan," Alexandre Berceaux memberitahu Eropah 1 radio. "Saya tidak tahu berapa lama saya telah pergi untuk tinggal di sana ... saya takut saya dapat melihat diri saya sudah berakhir dalam kotak pain."

Menangkap berkata serangan mereka adalah tindak balas kepada serangan tentera Perancis di negara jiran Mali. Walau bagaimanapun, beberapa pegawai Amerika Syarikat dan Eropah berkata serbuan yang terperinci mungkin diperlukan terlalu banyak merancang untuk telah dianjurkan dari awal dalam minggu tunggal sejak Perancis pertama kali dilancarkan serangan.

Paris berkata kejadian itu membuktikan keputusan untuk melawan Islamis di negara jiran Mali adalah perlu.

Keselamatan di negara setengah lusin di seluruh padang pasir Sahara telah lama menjadi keasyikan Barat. Penyeludup dan militan usahakan berjuta-juta dalam tebusan dari penculikan.

Kumpulan yang paling berkuasa Islamis yang beroperasi di Sahara teruk lemah oleh tentera sekularis Algeria dalam perang saudara pada 1990-an. Tetapi dalam tempoh dua tahun yang lalu sayap serantau Al Qaeda menokok pejuang dan lengan akibat perang saudara di Libya, apabila gudang senjata telah dirompak daripada tentera Muammar Gaddafi.

Al-Qaeda berkaitan pejuang, banyak dengan akar di Algeria dan Libya, mengambil kawalan utara Mali tahun lepas, mendorong campur tangan Perancis dalam koloni yang miskin bekas Afrika.

Yang memudahkan jelas dengan mana pejuang swooped dari gumuk untuk mengambil kawalan kemudahan tenaga yang penting, yang menghasilkan beberapa 10 peratus gas asli di mana Algeria bergantung untuk pendapatan eksport, telah menimbulkan persoalan ke atas nilai keselamatan Algeria zahirnya sukar langkah-langkah.

Pegawai Algeria berkata penyerang mungkin mempunyai dalam membantu daripada kalangan beratus-ratus Algeria yang bekerja di tapak.

AS Setiausaha Pertahanan Leon Panetta berkata mereka yang bertanggungjawab akan diburu: "Pengganas harus pada notis bahawa mereka akan mendapati tiada perlindungan, perlindungan tidak, tidak di Algeria, bukan di Afrika Utara, bukan di mana-mana .... Mereka yang wantonly akan menyerang kita negara dan rakyat kita tidak akan mempunyai tempat untuk bersembunyi. "

(Pelaporan tambahan oleh Ali Abdelatti di Kaherah, Eamonn Mallie di Belfast, Gwladys Fouche di Oslo, Mohammed Abbas di London, Padraic Halpin dan Conor Humphries di Dublin, Andrew Quinn dan David Alexander di Washington; Penulisan oleh Philippa Fletcher dan Peter Graff; Penyuntingan oleh Andrew Roche, Tom Pfeiffer dan Jackie Frank)

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers