#Khasiat Pokok Beka

#Khasiat Pokok Beka

#Khasiat Pokok Beka kali nie kita berkenalan dengan herba semulajadi yang terdapat di negara kita iaitu pokok beka.

Info dan Khasiat Pokok Beka

Khasiat Pokok Beka Buah beka juga dikenali sebagai bonglai dan Oroxylum Indicum. Juga dipanggil pokok ketua kampung di Grik kerana banyak kegunaannya Banyak orang belum pernah melihat atau mengetahui khasiat pokok dan buah ini.  Buah beko berbentuk leper dan panjangnya kira-kira 50 cm. Budak budak boleh main pedang dengan buah tuanya.   Buah beka biasanya

Khasiat Pokok Beka

Dalam usaha mengumpul info khazanah herba di Malaysia, kami susun dan senaraikan pelbagai herba dan ulam yang terdapat di Malaysia. Moga ianya menjadi manafaat untuk semua. Amalan memakan ulam-ulaman segar oleh masyarakat kampung, menjadikan mereka hidup sihat sepanjang hayat. Moga ilmu dan khazanah ini tidak hilang di telan zaman.

Khasiat Pokok Beka

Buah beka juga dikenali sebagai bonglai dan Oroxylum Indicum. Juga dipanggil pokok ketua kampung di Grik kerana banyak kegunaannya

Banyak orang belum pernah melihat atau mengetahui khasiat pokok dan buah ini.  Buah beko berbentuk leper dan panjangnya kira-kira 50 cm. Budak budak boleh main pedang dengan buah tuanya.



Buah beka biasanya dijadikan kerabu dan ulam. Hanya Buah beka yang muda dipilih untuk dijadikan kerabu atau ulaman kerana apabila matang ia akan keras.



Buah beka dibakar atas bara sebelum dijadikan kerabu atau ulaman. Proses membakar ini memudahkan urusan membuang kulit dan dapat mengurangkan rasa pahitnya.




  1. Ramasan daun bagi hilangkan demam Kanak kanak.
  2. Sekiranya badan anda bertoksik atau penyakit, dikatakan lumuran ramasan daun ke badan anda akan mengeluarkan lendir walaupun daun ini sendiri tidak berlendir!
  3. Diharapkan ada ahli ahli sains ethnobotany mengkajinya serta mengkongsikan ilmu anda dengan kami semua! Adalah tidak beretika sekiranya tuan menyembunyikan ilmu pengetahuan hanya untuk keuntungan diri sendiri dengan membiarkan manusia lain menderita mati sedangkan ubat dari sumber alami itu adalah hak ciptaan Allah. Allah tidak pernah minta hak patenship atau upah dari jutaan ciptaannya yang bermanfaat kepada sekalian manusia. Hanya apabila manusia bersyukur kepadaNya sudah amat disenangi Allah!!!


Kegunaan

BAGI mereka di pantai timur terutama di Kelantan dan Terengganu, buah BEKA sudah tidak asing lagi. Ia merupakan makanan popular sama ada sebagai ulam atau dijadikan kerabu.

Sepanjang bulan puasa misalnya, kerabu beka yang dijual di kebanyakan gerai makanan di pasar Ramadan di negeri itu adalah antara pilihan utama pengunjung.

Walaupun rasanya agak pahit tetapi kerabu beka menjadi hidangan pembuka selera dan kemestian ketika berbuka puasa.

Jika dijadikan ulam, peminat beka selalunya membakar buah muda tersebut terlebih dahulu bagi mengurangkan rasa pahitnya.

Beka atau nama saintifiknya Oroxylum indicum daripada keluarga tumbuhan bignoniaceae mempunyai pokok yang besar.

Batangnya pula lurus manakala daunnya hanya merimbun di bahagian hujung dahan.

Pokok ini turut mengeluarkan bunga berwarna keunguan sementara buahnya berbentuk nipis, lebar dan memanjang seperti parang.

Buah mudanya berwarna hijau tetapi bertukar kepada kehitaman apabila masak.

Selain dimakan sebagai ulam atau kerabu, beka juga sebenarnya mempunyai khasiat yang tersendiri.

Menurut Pegawai Pusat Sumber Genetik Tumbuhan, Institut Biosains Universiti Putra Malaysia (UPM), Tajuddin Abdul Manap, buah beka juga baik untuk kesihatan kerana ia boleh mencuci darah.

“Memakan buah beka juga boleh membantu menambahkan susu ibu terutama bagi mereka yang baru lepas bersalin.

 Tambah beliau, selain buahnya, rebusan daun beka jika diminum akan mengurangkan demam atau sakit kepala di samping boleh dijadikan mandian lepas bersalin.

“Untuk mendapatkan lebih kesegaran bagi ibu lepas bersalin, selain daun beka rebusan juga ditambah dengan campuran herba lain, termasuk serai wangi,” jelasnya.

Kata Tajuddin, manakala akar pokok beka pula boleh melegakan demam, sakit atau pening kepala dan juga selesema.

“Akar beka yang dicampur sedikit air perlu ditumbuk halus sebelum ia dipupuk di kepala.

Habitat

Pokok beka hidup liar di tepi sungai dan belukar tanah rendah hampir di seluruh Malaysia.Pokok beka sederhana besar,kira-kira 10m tinnginya.Batangnya tumbuh tegak tanpa cabang,kecuali apabila hujungnya dipangkas. Daun panjang dan lebar,berbentuk bujur ovat dan menpunyai anak daun yang banyak. Helai daun nipis,pangkal tidak simetri kecuali anak daun hujung. Bunga terdapat pada jambat  rasem yang panjang,iaitu 1-2m. Bunga kembang satu demi satu,tidak selerak.Warna bunga merah muda keperangan dan berbelang krim. Buah berbentuk  kapsul sepanjang 1 m dan kira-kira 8 cm lebar. Bijinya banyak,leper dan nipis. Buah yang panjang menyebabkan pokok ini mudah dicam dari jauh. Beka atau nama saintifiknya Oroxylum indicum daripada keluarga tumbuhan bignoniaceae menpunyai pokok yang sederhana besar.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers