40 Perkara yang Anda Tidak Tahu Mengenai #Disneyland

40 Perkara yang Anda Tidak Tahu Mengenai Disneyland

40 Perkara yang Anda Tidak Tahu Mengenai #Disneyland sapa pernah ke Disneyland? Yang ada kat US tu bukan kat Hong Kong punya?

is pun belum pernah pegi sana lagi hahaha I wonder apa yang ada kat sana? Kalau lapaq ada ke makanan yang halal dijual disana? Kat situ lubuk segala macam rahsia Illuminati.

Sejak pembukaan besar-besaran pada 17 Julai 1955, Disneyland Resort di Anaheim, California, telah berkembang daripada sebuah taman kecil tunggal untuk destinasi keluarga ikonik dengan dua taman tema popular, tiga hotel dan daerah membeli-belah, tempat makan dan hiburan yang dikenali sebagai Downtown Disney .

Berikut adalah 40 fakta yang menyeronokkan yang anda mungkin tidak tahu tentang Disneyland:

1. Dalam 60 tahun pertama, Disneyland Resort mengalu-alukan lebih daripada 750 juta tetamu dari kira-kira 200 negara, hampir setiap negara di dunia.

2. Mickey Mouse topi telinga adalah yang paling popular Disneyland Resort cenderamata sepanjang masa, dengan lebih daripada 84 juta set Mickey telinga dijual dalam tempoh 60 tahun pertama. Baru "kristal" telinga dan reka bentuk yang lain untuk memulakan kerjaya Sambutan Diamond.

3. Disneyland Park dibuka dengan 18 tempat tarikan bertiket dan lima tarikan dan pameran percuma. Acara kemuncak perasmian hari termasuk Jungle Cruise, Autopia, Mad Tea Party dan Mark Twain Bot Sungai. Beberapa tarikan Disneyland klasik lain dibuka lewat tahun ini: TWA roket ke Bulan pada 22 Julai, Casey Jr Sarkas Keretapi pada 31 Julai, dan Dumbo Flying Gajah pada 16 Ogos.

4. Kereta api perbatuan cukup Disneyland Railroad terakru sepanjang 60 tahun pertama untuk pergi ke bulan dan kembali lebih daripada 250 kali.

5. Sehingga beliau meninggal dunia pada tahun 1966, Walt Disney kadang-kadang akan bermalam di sebuah apartmen kecil di atas Main Street Fire Dept, bersebelahan dengan Dewan Bandaraya Disneyland. Hari ini, lampu yang bersinar secara berterusan dalam tetingkap apartmen dalam penghormatan kepada semangat Walt Disney.

6. Apabila Disneyland dibuka tidak ada A, B, C, D dan E tiket. Para tetamu yang dibayar untuk taman kemasukan dan tiket tarikan dibeli di dalam. Buku-buku tiket pertama (A, B dan C tiket) muncul pada 11 Oktober, 1955. Tiket E pertama kali muncul pada tahun 1959 dan telah digunakan dengan tarikan yang baru dibuka, Matterhorn Bobsleds dan Voyage Kapal Selam.

7. Matterhorn Bobsleds adalah tiub keluli roller coaster pertama di dunia apabila ia dibuka pada tahun 1959. Ia menetapkan standard untuk reka bentuk moden roller-coaster.

8. Disneyland dicipta monorel operasi harian yang pertama di Hemisfera Barat. dibuka 14 Jun 1959. Sejak itu, Disneyland Monorel telah mengembara kira-kira 780 juta batu, cukup untuk lapan perjalanan pusingan ke planet Marikh. Semasa kenderaan Disneyland Monorail, model Mark VII, memulakan kerjaya pada tahun 2008 dan merupakan generasi kelima di Disneyland Resort. Dua model lain, Mark IV dan Mark VI, telah ditampilkan di Walt Disney World di Florida.

9. Apollo pendaratan di bulan pada tahun 1969 telah menunjukkan secara langsung di televisyen kepada tetamu Disneyland di Peringkat Tomorrowland.

10. Artis mahir dalam Studio Silhouette on Main Street, Amerika Syarikat, boleh membuat potret bayang dalam 60 saat atau kurang.

11. Disneyland Resort kini mempunyai beberapa 28,000 pelakon, menjadikannya tapak tunggal terbesar majikan di Orange County, California.

12. Tiga puluh lapan bahasa dituturkan di kalangan Disneyland Resort membuang ahli.

13. Lebih dari 50 penyelam skuba bekerja sepanjang tahun untuk mengekalkan tarikan Disneyland Resort, termasuk "Dunia Warna" di taman Disney California Adventure dan Finding Nemo Submarine Voyage di Disneyland Park.

14. Lebih daripada 800 spesies tumbuh-tumbuhan asli kepada 40 negara berkembang di Disneyland Resort, menjadikannya satu daripada tempat kejadian botani yang paling banyak dan pelbagai di barat Amerika Syarikat. Landskap termasuk bunga berwarna-warni, 22 haiwan dan watak-watak topiary, dan kira-kira 18,000 pokok.

15. diperkenalkan dalam akbar untuk Sambutan Diamond itu, "Cat Malam" berkilau dengan lebih daripada 1.5 juta lampu dikawal secara individu. Hampir semua orang-orang yang cekap tenaga, lampu LED.

16. Sebahagian daripada perkembangan baru-baru ini Disney California Adventure, "Dunia Warna" menggunakan platform tenggelam itu lebih besar daripada sebuah padang bola sepak, dengan lebih 20,000 titik kawalan dan pencahayaan revolusi yang menerapkan hampir 1,200 mata air dengan warna menjadikannya salah satu daripada sistem persembahan terbesar yang pernah dibina.

17. Carthay Circle ikonik Theatre Restaurant and Lounge dibuka pada 2012 di Buena Vista Street. Ia berdiri 79 kaki 6 inci tinggi, ke bahagian atas puncak menara cungkup, dan ia adalah lebih kurang 3: 4 skala dengan Teater Carthay Circle asal, tapak di mana klasik animasi Walt Disney, "Snow White dan Tujuh kerdil," ditayangkan di 1937.

18. Kereta-kereta daripada tarikan Red Kereta Trolley di Buena Vista Street mengangguk kepada kereta bersejarah sistem Keretapi Pasifik Electric, yang beroperasi di Selatan California dari 1901 melalui 1961.

19. Nama-nama dan gelaran-gelaran kedua-cerita kedai tingkap di sepanjang Main Street, Amerika Syarikat, memberikan penghormatan untuk membuang ahli dan lain-lain yang menyumbang kepada penciptaan dan pembangunan Disneyland. Kebanyakan nama-nama kedai menampilkan rujukan aneh kepada kepakaran profesional atau hobi individu dihormati.

20. Berbeza dengan Main Street, USA tingkap, tingkap kedua-cerita dalam Toontown Mickey adalah harta karun trivia untuk peminat animasi Disney. Mereka rujukan aksara seperti Scrooge McDuck dan Jiminy Cricket, bersama-sama dengan agak kabur era awal Disney aksara seperti Clara berketuk dan Toby Kura-kura.

21. Setelah kalah oleh NASA pada tahun 1969, yang Rocket Tomorrowland untuk tarikan Bulan yang telah bertukar menjadi Misi ke Marikh Mac 1975. roket itu mengambil penerbangan terakhir pada tahun 1992 dan lokasi yang akhirnya berubah kepada Pizza Port Redd Rockett ini.

22. Petualangan Snow White, Penerbangan Peter Pan dan Ride Wild Encik Toad yang telah dipamerkan sebagai Fantasyland "tunggangan gelap" sejak hari pembukaan di Disneyland. Alice in Wonderland menyertai barisan ini pada musim panas 1958.

23. Buku-buku di perpustakaan Toad Hall di Ride Wild Encik Toad mempunyai versi karut judul terkenal, termasuk: "Bagi siapa yang kodok berkuak-kuak" dan "A Berudu Tumbuh di Brooklyn."

24. Pirates tetamu-kegemaran tarikan Caribbean di New Orleans Square mempunyai lebih daripada 120 tokoh Audio-animatronics, dan tetamu sering menyanyi bersama-sama dengan yang menahan diri menarik: ". Yo-ho, yo-ho, kehidupan yang lanun kerana saya"

25. Versi pertama "Disneyland Main Street Parade Elektrik" muncul pada tahun 1972 dan seterusnya cuti selepas musim panas 1974. Sebuah generasi kedua "Main Street Parade Elektrik" ditayangkan pada tahun 1977 dan berlangsung selama 20 tahun, yang bersara pada tahun 1996. Ia muncul semula , sebagai "Parade Elektrik Disney" di Disney California Adventure Park 2001-2010.

26. Bermula pada tahun 1997, Disneyland mula meraikan cuti dengan bermusim semula theming-daripada "ia adalah satu dunia kecil" sebagai "ia adalah satu dunia kecil" Holiday. Ini diikuti dengan Haunted Mansion Holiday untuk Halloween dan Krismas musim bermula pada tahun 2001, Space Mountain Ghost Galaxy bermula pada Halloween musim 2009, dan Jingle Cruise untuk musim 2013 bercuti.

27. "ia sebuah dunia kecil" memulakan kerjaya di Fair 1964 New York Dunia. Tetamu penyelidikan menunjukkan bahawa satu daripada empat Disneyland tetamu-keluarga yang mempunyai kanak-kanak dan orang-orang yang membesar menunggang tarikan-mempertimbangkan "ia adalah satu dunia kecil" tradisi.

28. Daripada lima enjin di Railroad Disneyland, empat yang dinamakan sempena pengasas atau eksekutif Railroad Santa Fe. (Tarikan ini pada asalnya dikenali sebagai Santa Fe & Disneyland Railroad.) Enjin kelima, "Ward Kimball," dinamakan untuk Disney Legend, animator dan kereta api peminat Ward Kimball (1914-2002).

29. kenderaan pengangkutan tentera di pintu masuk ke tarikan Indiana Jones Adventure adalah kenderaan sebenar yang mengheret dan hampir berlari lebih Indiana Jones dalam salah satu urutan mendebarkan dari asal "Raiders Tabut Hilang."

30. Pada hari-hari awal Tom Sawyer Island, Sungai sekitar Amerika telah dipenuhi dengan ikan keli dan memancing dibenarkan di luar dok pulau itu.

31. Raja Arthur Carrousel di Fantasyland telah dipasang dari bahagian beberapa karusel abad ke-19 yang tulen. Kuda-kuda, ditunggang oleh ratusan tetamu setiap hari, berusia lebih daripada 100 tahun. Mereka dikembalikan sepenuhnya, satu baris pada satu masa, setiap tahun.

32.Guests boleh mencari lebih daripada 140 lokasi makanan dan minuman di Disneyland Resort, termasuk 26 restoran perkhidmatan penuh dan lounge bertema seperti Trader Sam Enchanted Tiki Bar di Disneyland Hotel.

33. Disneyland Resort menawarkan perkhidmatan kepada lebih 6,700 barangan makanan termasuk jeruk-diperap ayam belanda payudara di Flo itu V8 Café (Disney California Adventure), Hacienda Ayam Caesar Salad di Rancho del Zocalo (Disneyland) dan neraka Cracker Duck Wings di Carthay Circle Restaurant and Lounge ( Disney California Adventure).

34. Lebih 2,000 Dole Penggiat dan 2000 pretzel lembut Mickey berbentuk dihidangkan setiap hari di Disneyland.

35. Napa Rose, sebuah restoran yang memenangi anugerah di Grand Californian Hotel mempunyai bilik bawah tanah wain 17,000 botol dengan lebih daripada 1,000 label yang berbeza dan lebih daripada 30 sommeliers disahkan.

36. Disneyland Hotel dibuka pada bulan Oktober 1955 dengan 100 bilik. Hari ini menyediakan 975 bilik, kolam renang bertema, dua slaid air yang menjulang tinggi dan lima Tandatangan Suites, termasuk Mickey Mouse Penthouse dan Adventureland Suite.

37. Apabila Disney Grand Californian Hotel & Spa dibuka pada tahun 2001, ia adalah Disney hotel yang pertama dibina "dalam" taman tema, dengan pintu masuk tetamu eksklusif ke Disney California Adventure.

38. Bengkel Bina-A-Bear hanya lokasi dalam rantaian-A-Bear Bina untuk menjalankan eksklusif barangan dan haiwan Disney berjenama. Lokasi dicipta aksesori eksklusif untuk mereka yang memaparkan beruang Sambutan Diamond. Rata-rata, lebih daripada 3,000 baru "kawan" dibina di kedai setiap minggu.

39. tangki akuarium di Rainforest Café mengandungi lebih daripada 500 ikan dan kira-kira 60 spesies yang berbeza, termasuk sarang lebah empat kaki panjang belut Moray.

40. LEGO Simpan di Downtown Disney mempunyai tiga watak diilhamkan Disney patung-patung yang dibuat daripada batu bata LEGO. Keindahan dan model binatang itu dibina dengan 649.350 batu bata; Buzz dan Woody model diperbuat daripada 675,000 batu bata dan Sleeping Beauty Dragon diperlukan 2785950 batu bata.

Comments

  1. mari sini blogwalking... terima kasih join segmen Yana... nie link untuk blogwalking http://officalmissyana.blogspot.com/2015/07/peserta-segmen-aku-nak-blogwalking-by.html

    ReplyDelete

Post a Comment

Follow My Twitter http://twitter.com/iskandarX @iskandarX
Follow My Facebook http://facebook.ocm/iskandarX
Follow My Blog http://feeds.feedburner.com/IskandarxSociety-MakeMoneyOnlineIskandarxStylo
Follow Me on Google ++ https://plus.google.com/u/0/102871867053782912924
Jika Artikel ini Memuaskan Hati Anda, Sila Tulis Review Untuk Kami di: http://www.alexa.com/write/review/iskandarx.com.my

Please Use Proper Words To Comment. Do not put your site or any url link inside comment box please or I will remove the comment.


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers