Kastam Tawau rampas bunga api seludup bernilai RM268,860

Kastam Tawau rampas bunga api seludup bernilai RM268,860


YUNOS (dua dari kanan) menunjukkan antara bunga api yang dirampas dari sebuah gudang terpencil di Batu 8, Tawau. - Foto Abdul Rahemang Taiming

TAWAU: Kastam Tawau merampas pelbagai jenis bunga api bernilai RM268,860 selepas menyerbu sebuah gudang terpencil di Batu 8, dekat Ranggu, di sini, minggu lalu.

Rampasan bunga api pelbagai jenama seberat 10,863 kilogram itu adalah yang kedua dicatatkan oleh Kastam Tawau sejak Ops Letup dilancarkan di Sabah, bulan lalu.

Timbalan Pengarah Bahagian Penguatkuasa Kastam Sabah, Yunos Tahir, berkata sepasukan pegawai dan anggota kastam membuat intipan hampir sejam sebelum membuka gudang berkunci terbabit selepas pemiliknya tidak muncul dan gagal dikenal pasti.

"Dalam serbuan jam 4 petang 4 Februari lalu itu, kita menemui 1,448 kotak mengandungi bunga api pelbagai jenis dan jenama yang disimpan di gudang terbabit, dipercayai dijadikan transit oleh sindiket tertentu sebelum diedarkan kepada sindiket atau kumpulan dan individu lain.

"Siasatan awal mendapati semua bunga api berkenaan diseludup dari China untuk dipasarkan dan dijual di daerah ini sempena sambutan Tahun Baharu Cina," katanya pada sidang media di sini, hari ini.

Yunos berkata, pihaknya kini menjalankan siasatan terperinci bagi mengenal pasti pemilik gudang berkenaan, selain menjejaki dalang sindiket dan penyeludup bunga api terbabit.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers