Kacang lupakan kulit

Kacang lupakan kulit
David Teo

Kacang lupakan kulit


"SAYA tidak marah dan tidak menyalahkan David mengenai kata-kata beliau yang mengatakan saya kacang lupakan kulit. Cuma sebagai orang yang senior dalam industri, saya harap dia memberi jawapan yang lebih positif," ujar penerbit dan pengarah prolifik, Ahmad Idham berhubung kenyataan David Teo yang mengatakan dia seperti kacang lupakan kulit kerana mengkritik Finas (Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia).

Idham berpendapat, wartawan yang bertanya soalan kepada David mungkin beri soalan kurang bernas atau David telah diprovokasi ketika ditanya soalan berkenaan.

Katanya, ada juga yang melihat jawapan David itu seperti satu serangan secara personal.

"Cara orang melihat kenyataan itu secara berbeza-beza dan mungkin David tidak ada niat sebegitu atau mungkin soalan itu kurang tepat. Tapi sekali lagi saya kata, saya tidak salahkan dia, cuma saya tertanya-tanya kenapa dia keluarkan kenyataan sebegitu," ujarnya yang kini sedang sibuk dengan penggambaran filem Tembus.

Kacang lupakan kulit
Ahmad Idham


Menurut Idham, sebagai penggiat seni, tidak menjadi satu kesalahan buatnya beri pandangan kepada Finas agar membantu menaikkan semula industri.

"Jika ada pihak yang melihat saya bersuara kerana filem tidak laku, mereka silap. Bukan bermakna filem saya tidak mendapat sambutan baru saya nak bersuara, pendapat saya merangkumi keseluruhan industri.

"Lagipun kita tidak boleh samakan beberapa tahun dahulu dengan sekarang. Macam negara Malaysia sendiri, ketika kita sedang melalui zaman kemajuan, kita diuji dengan kejatuhan ekonomi dan kerajaan berbuat sesuatu agar industri kembali pulih.

"Begitu juga dengan Finas, ketika industri perfileman kita mengalami masalah, mereka perlulah berbuat sesuatu agar masalah ini dapat diatasi," jelasnya.

Idham juga menafikan sekerasnya, dia tidak memberi sebarang sumbangan ketika berada dalam senarai Ahli Lembaga Finas.

"Takkan apa yang dibuat saya perlu canang kepada semua. Tidak adil untuk David mengatakan saya tidak beri sebarang sumbangan kerana ketika masih menjadi ahli lembaga pada 2011, David sudah tidak bersama Finas," katanya yang tidak mahu kenyataannya ini disalah anggap dan diputar-belit oleh mana-mana pihak selepas ini.

'Bukan serangan peribadi'


Sementara itu Ketua Pegawai Eksekutif Metrowealth International Group (MIG), Mejar (K) David Teo berkata, dia tidak pernah memberi kenyataan berunsur serangan peribadi kepada Idham.

Sebaliknya, kenyataan itu adalah pandangannya secara general kepada penggiat seni yang menyalahkan Finas atas sambutan dingin penonton terhadap filem mereka.

"Kutipan filem merudum bukan salah Finas. Finas sudah banyak bantu penggiat seni dengan geran, skim dan sebagainya. Finas juga bukan penerbit, jika filem tidak laku, penerbit itut harus terima dan tanggung kerugian.

"Ini adalah risiko dalam berniaga. Bukan semua perniagaan akan sentiasa mendapat untung. Jadi apabila penerbit mengeluarkan filem dan filem tersebut tidak mendapat sambutan, mereka haruslah kaji semula skrip, atau mungkin cara promosi tidak betul. Bukan salahkan Finas, penonton atau media," katanya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers