Perkampungan Tradisional Mengkuang Titi

Perkampungan Tradisional terletak di Mengkuang Titi, Bukit Mertajam, Seberang Perai Tengah, lebih kurang 22 km dari bandar Butterworth. Aktiviti perkhemahan boleh diadakan di sini dan menjadi tumpuan, terutamanya pada musim buah-buahan.







Mengkuang Titi Kampung Tour

Kampung Mengkuang Titi adalah sebuah kampung kecil Melayu di Seberang Perai. Ia terletak kira-kira 25 km dari Butterworth, tidak terlalu jauh dari Empangan Mengkuang. Nama "Mengkuang" merujuk kepada tumbuhan pandanus, yang bergerigi daun digunakan untuk menganyam tikar. Ia adalah salah satu daripada kampung-kampung di Pulau Pinang pada program Homestay.

Kampung Mengkuang Titi mempunyai penduduk bersempadan 800, dan masih mengekalkan rasa desa yang sesuai untuk pembangunan industri pertanian dan kampung. Atas sebab itu, ia telah dikenal pasti untuk mempromosikan program Homestay.

Pelawat ke Mengkuang Titi boleh menikmati melawat melihat pokok-pokok getah dan melihat bagaimana getah diproses menjadi kepingan getah. Satu juga boleh melawat ladang-ladang kelapa sawit.

Antara industri kotej di Mengkuang Titi termasuk membuat hidangan Melayu seperti kuih bahulu, kek span gebu, dan sate, daging panggang skewered berkhidmat dalam kuah kacang manis dan pedas.

Permainan tradisional Melayu juga digalakkan di Mengkuang Titi. Ini termasuk gasing Gasing, jong, dan sepak raga, yang dimainkan oleh lelaki dan congkok oleh wanita.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers