Pendekatan Emosi Dalam MIB III

TAJUK: Men In Black 3
GENRE: Komedi, AKsi, Sains Fiksyen
PENGARAH: Barry Sonnenfeld
PELAKON: Will Smith, Tommy Lee Jones, Josh Brolin, Jemaine Clement, Michael Stuhlbarg, Emma Thompson
EDARAN: Columbia Pictures
Tayangan: Mulai 24 MEI 2012

Sekali Imbas

Men In Black (MIB) kembali untuk siri ketiga selepas sedekad lalu menemui penonton. Sekali lagi, filem sains fiksyen komedi ini menggabungkan dua pelakon ternama Hollywood, Will Smith dan Tommy Lee Jones sebagai teraju utama.



Ulasan Penuh

Kali pertama MIB memasuki layar perak ialah pada tahun 1997. Penulis yang ketika itu berusia sekitar 12 tahun dengan cepat tertarik dengan elemen perjuangan makhluk asing yang ditampilkan dalam filem ini.

Masih segar di ingatan penulis mengenai makhluk asing berbentuk lipas yang menjadi musuh utama kepada Agen K dan Agen J, dan bagaimana jijiknya apabila dia mengeluarkan ratusan lipas dari mulutnya ketika itu.

Sekuel kepada MIB muncul pada tahun 2002, tidak seperti filem pertama. Filem kedua itu bagaimanapun gagal memberi impak yang hebat kepada penulis.

Malah penulis lupa-lupa ingat tentang bagaimana jalan ceritanya, mungkin penulis perlu menonton semula filem ini untuk menyeragamkan keseluruhan jalan cerita MIB.

Kini selepas 10 tahun, MIB kembali untuk filem ketiga. Jelas kelihatan di wajah pelakon utamanya, Tommy Lee Jones yang dia kini semakin dimamah usia, namun masih mampu memberikan hasil terbaik untuk lakonannya sebagai watak Agen K pada permulaan cerita.

Ya, hanya pada permulaan cerita kerana seperti mana yang ditayangkan pada trailer filem ini, MIB III berkisar tentang Agen J lakonan Will Smith kembali ke tahun 1969 untuk menyelamatkan rakan baiknya, Agen K dari dibunuh makhluk asing yang mempunyai gajet khas untuk membolehkannya merentas masa.

Pada tahun 1969, Agen J bertemu dengan Agen K yang ketika itu berusia 29 tahun. Malah untuk watak muda Agen K yang cergas, ianya telah diberikan kepada Josh Brolin.

Menariknya apa yang dapat dilihat di sini ialah bagaimana Josh Brolin menyesuaikan wataknya dengan lakonan Tommy Lee Jones sebagai Agen K. Brolin nampaknya begitu berjaya sekali menyerap lakonan aktor veteran itu kepada lakonannya sehingga kita dapat melihat persamaan yang begitu menjadi antara Agen K muda dan Agen K yang tua.

Menyentuh tentang jalan cerita MIB III, satu pembaharuan dapat dilihat di sini apabila pengarah mula mengambil pendekatan emosi kepada watak-wataknya.

Jika sebelum ini, MIB hanya dipenuhi dengan aksi dan komedi, permainan emosi mula diterapkan untuk membuatkan kita lebih mengenali watak Agen K dan kenapa dia menjadi seorang yang begitu sarkastik serta tidak mempunyai unsur humor dalam dirinya, kontra kepada Agen J.

Permainan emosi berterusan sehingga ke penghujung filem, yang mana menjadi jawapan besar kepada hubungan Agen K dan Agen J.

Tersentuh sedikit penulis dengan babak akhir filem ini, selepas banyak bergelak tawa dengan aksi komedinya.

MIB III masih membawakan elemen aksi komedi yang sememangnya tidak dapat lari jalan ceritanya.

Efek kesan khas filem ini tetap hebat terutama pada CGI yang menghidupkan watak-watak makhluk asing yang menjijikan.

Imej makhluk asing sedikit sebanyak menganggu pemikiran penulis apabila mereka digambarkan dalam bentuk udang, ketam dan ikan yang sering menjadi makanan harian kita.

Watak jahat kali ini ialah Boris lakonan Jermaine Clement, makhluk asing pembunuh yang kejam.

Boris mempunyai serangga aneh tertanam di kedua-dua tapak tangannya yang bertindak sebagai senjata pembunuh.

Dendamnya terhadap Agen K telah dijadikan plot utama premis kali ini dan penampilan khas Nicole Scherzinger sebagai kekasih kepada Boris pada permulaan cerita tidaklah terlalu penting bagi penulis.

Keseluruhan, MIB III tidaklah sebuah filem yang terlalu hebat namun masih boleh dianggap menarik untuk ditonton bagi peminat dan pengikut siri ini.

Mungkin kerana penulis telah melihat filem-filem yang lebih hebat seperti The Avengers contohnya menjadikan hype untuk filem ini berkurangan.

Sipnosis

Pada tahun 1969, Agen K berjaya menahan makhluk asing pembunuh yang kejam, Boris dan memotong tangan kirinya sehingga menyebabkan Boris berdendam dengan agen MIB itu.

Boris kemudiannya ditahan di sebuah penjara di bulan dan 43 tahun kemudiannya, dengan bantuan kekasihnya Lily. Boris berjaya melepaskan diri dan kembali ke Bumi untuk membalas dendam.

Di Bumi, Boris merancang sesuatu yang lebih kejam iaitu kembali ke tahun 1969 dan membunuh Agen K pada waktu itu kerana dia ingin menghalang K dari memotong tangan kirinya yang menyebabkan dia cacat.

Tindakan Boris berjaya dan segala yang berkaitan kewujudan Agen K pada tahun 2012 telah terpadam dan satu-satunya orang yang mempunyai memori tentang Agen K ialah Agen J.

Agen J lantas mengambil tindakan yang sama untuk mengejar Boris dengan turut kembali ke tahun 1969, adakah misi Agen J akan berjaya?

Hmmm dok tunggu AstroFirst keluaq tanyang laa baru tengok cita nie jawabnya. Nak pi wayang tadak masa bzzzzz brrrrrr.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers