Bank of Johor perlu fokus kepada pertanian, industri kecil sederhana

DAP Johor berharap cadangan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar yang mahu membentuk Bank of Johor di negeri jajahannya akan turut memberi fokus dalam membantu industri kecil dan sederhana serta pertanian untuk berubah.

Pengerusi DAP Johor, Liew Chin Tong berkata, terdapat keperluan mendesak untuk membantu industri dan sektor pertanian untuk bergerak dan bersaing dengan harapan rakyat di Johor tidak perlu berhijrah ke negeri lain untuk mendapatkan pekerjaan.

Menurutnya, ia juga mampu mengelak kebergantungan kepada tenaga kerja asing di Johor selain menamatkan kitaran gaji rendah.

Beliau mendakwa, bank perdagangan tidak memberi tumpuan untuk mengembangkan industri berkenaan kerana terlalu memanjakan sektor hartanah serta hanya memberi pinjaman kenderaan atau pinjaman kepada syarikat-syarikat berskala besar sahaja.

 “Kita menjangkakan Bank of Johor ini mampu membantu dan mengubah negeri ini menjadi sebuah negeri yang hebat untuk pertanian dan industri kecil dan sederhana agar ia berkembang maju.
“Bank ini juga harus mengurangkan fokus kepada pinjaman hartanah atau harta,” katanya menerusi kenyataan.

DAP menyeru Kerajaan Negeri untuk berunding secara meluas dan meneroka kemungkinan inisiatif untuk menubuhkan bank itu agar dapat membantu potensi pertumbuhan di Johor dalam jangka masa panjang.

Sultan Ibrahim ketika merasmikan pembukaan penggal Persidangan Keempat Dewan Undangan Negeri Johor ke-13 yang lalu, mencadangakan agar kerajaan negeri menubuhkan bank sendiri atau `Bank of Johor’.

Ia bagi memudahkan rakyat negeri itu membuat pinjaman perumahan ekoran masih ramai yang tidak dapat memiliki rumah walaupun kerajaan Negeri dan Persekutuan membina banyak rumah mampu milik untuk rakyat berpendapatan rendah.

p/s: jangan dok mengajar Sultan. Baginda Sultan tahu apa yg baginda buat.

Bank of Johor perlu fokus kepada pertanian, industri kecil sederhana

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers