Malaysia ‘rugi’ jika lewat tanda tangan TPPA- Mustafa

Malaysia ‘rugi’ jika lewat tanda tangan TPPA- Mustafa
Antara kesan yang diketengah jika Malaysia tidak menandatangani TPPA ialah, bersaing dengan Vietnam dan Singapura untuk menarik pelabur asing.

Kelewatan Malaysia menandatangani Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) akan menyebabkan negara rugi.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Dr Mustapa Mohamed berkata, lebih awal Malaysia sertai TPP lebih besar peluang untuk turut serta menggubal perjanjian sekaligus bermanfaat kepada negara.

“Tetapi jika lambat, negara akan terlepas peluang untuk menggubal perjanjian dan terpaksa akur dengan perjanjian yang sudah dibuat,” katanya dalam satu sesi penerangan isu 1MDB, TPPA, Bajet 2016 di PWTC pada Sabtu.

Antara kesan jika Malaysia tidak menandatangani TPPA ialah, bersaing dengan Vietnam dan Singapura untuk menarik pelabur asing.

Bagaimanapun, Mustafa tidak menafikan wujudnya elemen baik dan buruk dalam mana-mana perjanjian sekalipun, namun jelasnya, jika kebaikan melebihi keburukan ia tidak menjadi kesalahan.

Berucap di hadapan kira-kira lebih 1,000 hadirin yang hadir, Mustapa juga memberitahu setiap negara yang terlibat dalam menandatangani TPPA mempunyai motif tersendiri.

“Malaysia pula mahu mendapatkan akses perniagaan yang lebih baik di empat buah negara iaitu Amerika Syarikat, Mexico, Kanada dan Peru,” katanya.

Rundingan TPPA dimuktamadkan pada 5 Oktober lalu di Atlanta, Amerika Syarikat (AS) dan Malaysia harus membuat keputusan untuk menandatangani perjanjian itu selewat-lewatnya pada dua minggu pertama 2016.

Rundingan TPPA yang julung kali dilancar pada 2005, membabitkan 12 negara iaitu Australia, Brunei, Kanada, Chile, Jepun, Malaysia, Mexico, New Zealand, Peru, Singapura, AS dan Vietnam.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers