140 terbunuh, Paris diisytihar darurat

140 terbunuh, Paris diisytihar darurat
Beberapa lelaki tidak bertopeng menggunakan senapang menembak secara rambang dalam Dewan Konsert Bataclan dan beberapa lokasi di sekitar Paris.

Kumpulan bersenjata dan pengebom menyerang restoran, bar dan dewan konsert di beberapa lokasi di pusat bandar raya menyebabkan lebih 140 terbunuh.

Presiden Perancis, Francois Hollande mengisytiharkan darurat di kawasan Paris dan menutup pintu sempadan bagi mengelak penyerang bolos dan melarikan diri ke negara lain.

Kira-kira 100 orang dikatakan terbunuh di dewan konsert Bataclan manakala 40 lagi di beberapa lokasi lain.

Memetik laporan beberapa media antarabangsa, serangan terancang terhadap Perancis, antara negara sekutu dengan Amerika Syarikat yang melancarkan serangan terhadap militan Negara Islam (IS) di Iraq dan Syria.

Perancis sedang membuat persiapan rapi serangan pengganas menjelang sidang kemuncak iklim yang akan berlangsung hujung bulan ini.

Julien Pierce, seorang wartawan radio Europe 1 yang berada dalam dewan konsert ketika tembakan bermula, menceritakan kejadian itu dalam kiriman menerusi laman web stesen radio itu.

Mengikut Pierce, beberapa orang muda yang tidak memakai topeng, masuk ke dewan ketika konsert sedang berlangsung dengan bersenjatakan senapang Kalashnikov, mula menembak secara rambang ke arah penonton.

“Mayat bergelimpangan di mana-mana,” katanya.

Media Perancis melaporkan, lima lagi serangan serentak di beberapa lokasi lain pada masa sama di sekitar pusat bandar Paris termasuk di dluar stadium Stade de France.

Setakat ini belum ada pihak mengaku bertanggungjawab terhadap serangan itu.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menyertai pemimpin dunia termasuk Presiden AS, Barack Obama, Canselor Jerman, Angela Merkeluk dan Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon mengutuk serangan keji itu.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers