Pakar akademik yakin Najib mampu harungi cabaran

Pakar akademik yakin Najib mampu harungi cabaran
Najib Tun Razak mampu mengatasi segala cabaran yang dihadapi kerana berpengalaman luas dan sudah masak dengan ragam dunia politik.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dinasihatkan supaya bersabar berdepan dengan karenah rakyat Malaysia yang tidak berpuashati dengan cara beliau menguruskan negara ini.

Nasihat itu diberikan Pengarah Pusat Kajian Institusi Raja Malaysia, Universiti Malaysia Perlis (UniMAP), Prof Datuk Dr Ramlah Adam yang simpati dengan Najib yang diserang dengan pelbagai tohmahan.

Beliau yakin Najib mampu menghadapi cabaran itu kerana telah nasak dengan asam garam dunia politik apatah lagi menjadi Menteri Besar Pahang ketika berumur 25 tahun.

Ramlah berkata, isu politik, pentadbiran, ekonomi, perkauman, mata wang turun dan harga minyak merupakan isu biasa dalam politik Malaysia.

“Perdana Menteri orang lama dalam politik. Umur 25 tahun dah jadi Menteri Besar. Saya percaya pengalaman politik, asam garam politik, menjadikan beliau dah masak dengan ragam politik.

“Dengan menggunakan pengalaman beliau, Najib boleh buat tindakan-tindakan yang munasabah sesuai dengan perkara yang dihadapi,” katanya kepada FMT.

Dalam perkembangan lain, Ramlah menegaskan titah Raja-Raja Melayu supaya kerajaan mempercepatkan siasatan 1MDB bukan sesuatu yang baharu dan pelik dalam pentadbiran kerajaan Malaysia.

Katanya, Raja-Raja Melayu juga pernah memberi pandangan berhubung pelbagai isu negara termasuk Perlembagaan tetapi tidak mendapat liputan meluas media dan ketika itu belum ada media sosial.

“Dalam sejarah, banyak isu-isu lain yang dibangkitkan oleh Majlis Raja-Raja. Tapi masalahya suratkhabar tak keluarkan. Pernah kita dengar komen Majlis Raja-Raja tentang krisis Perlembagaan semasa Tun Dr Mahathir Mohamed? Tidak ada.

“Sedangkan bukan semua Raja-Raja Melayu bersetuju dengan pindaan Perlembagaan itu. Surat khabar tak pernah laporkan sebab masa itu menyokong pentadbiran Dr Mahathir,” katanya.

Ramlah berkata, pada masa kini surat khabar lebih terbuka dan mengeluarkan pelbagai komen
Katanya, isu titah Raja-Raja Melayu menjadi sensasi kerana peranan yang dimainkan oleh media sosial yang dapat diakses pengguna dari seluruh dunia.

‘Saya nak tanya kepada mereka yang anggap titah sebagai luar biasa, adakah titah ini menunjukkan kerajaan Barisan Nasional bersalah dan adakah kepimpinan Najib tidak mendapat sokongan,” soalnya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers