Kenaikan tol tidak sepatutnya berlaku di Selangor-Jamal

Kenaikan tol tidak sepatutnya berlaku di Selangor-Jamal
Kerajaan Negeri Selangor menikmati royalti dan memegang 30 peratus saham syarikat konsesi, maka tidak salah diberikan subsidi bagi megelak kenaikan tol.

Kenaikan tol tidak sepatutnya berlaku di Selangor memandangkan kerajaan negeri itu dan saham ke atas syarikat konsesi tersebut.

Pengerusi Gabungan NGO Melayu Malaysia, Datuk Jamal Md Yunos berkata, sebagai penyelesaian mengurangkan beban tol yang mahal ditanggung rakyat di negeri itu, kerajaan negeri Selangor seharusnya membayar subsidi kepada syarikat konsesi tersebut.

“Kerajaan negeri Selangor menikmati royalti dan memegang 30 peratus saham daripada syarikat tersebut, jadi apa salahnya beri subsidi kepada mereka?

“Inipun Kerajaan Pusat masih memberi subsidi, jika ditarik semua itu, ia pasti akan menjadi cabaran besar kepada kerajaan negeri Selangor yang selama ini hanya pandai bercakap sahaja,” katanya kepada pemberita di hadapan Ibu Pejabat Polis Daerah Ampang Jaya pada Khamis.

Pada Rabu, Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali mengarahkan dua syarikat milik negeri yang mempunyai kepentingan minoriti dalam Lebuhraya Kesas dan Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP) untuk beri penjelasan berhubung kenaikan tol di kedua-dua lebuh raya tersebut.

Azmin Ali berkata Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) yang memiliki 30 peratus saham minoriti dalam konsesi Lebuhraya Kesas sejak 1993 dan Kumpulan Perangsang Selangor Berhad (KPS) sebanyak 20 peratus sejak 1999 memaklumkan bahawa sehingga kini tiada sebarang mesyuarat lembaga pengarah diadakan membincangkan kenaikan tol ia sekadar makluman.

Justeru kedua-dua syarikat konsesi itu diarah menghadiri mesyuarat khas lembaga pengarah bagi membantah kenaikan kadar tol.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers