Tindakan tegas ke atas peniaga haram


Tindakan tegas ke atas peniaga haram


07/01/2013 1:31pm

BUTTERWORTH — Sekumpulan peniaga di Medan Selera Taman Tun Dr. Awang di sini menggesa Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) bertindak segera terhadap peniaga tidak berlesen di kawasan itu.

Wakil peniaga di medan selera itu, Hussain Kachi Mydin, 63, mendakwa, lebih 20 peniaga haram berniaga di sekitar medan selera tersebut yang turut menjejaskan pendapatan mereka.

"Mereka berniaga di sekitar kawasan medan selera ini sejak setahun lepas dan kebanyakan peniaga adalah warga asing.

“Kami (peniaga medan selera) telah buat lebih 10 aduan kepada MPSP namun sampai kini tiada tindakan,” katanya di sini hari ini.

Menurutnya, kehadiran peniaga tidak berlesen itu turut menyebabkan 23 peniaga sah di medan selera itu mengalami kemerosotan pendapatan sehingga 50 peratus sehari.

"Kalau dahulu kami boleh mendapat sehingga RM200 sehari tetapi sejak peniaga haram ini berniaga, nak dapat RM100 sehari pun susah,” katanya.

Hussain yang berniaga nasi lemak di medan selera itu sejak 12 tahun lepas berkata, keadaan itu juga tidak adil kepada peniaga sah yang perlu membayar sewa bulanan sebanyak RM120 sedangkan peniaga tidak berlesen menikmati kemudahan tanpa sebarang caj. — BERNAMA

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers