Kesihatan Bermanfaat Daripada Suatu Diet Tinggi Serat


Kesihatan, Bermanfaat, Daripada, Suatu, Diet, Tinggi, Serat, Kesihatan,


Serat bukan hanya untuk orang-orang tua atau apabila anda berasa sedikit sembelit. Menambah lebih banyak serat untuk diet anda boleh melakukan keajaiban untuk kesihatan anda secara keseluruhan:

Baik Untuk Turunkan Berat Badan
Sebab mengapa serat boleh membantu seseorang mengurangkan berat badan adalah semata-mata kerana ia mengambil masa yang lebih lama untuk memecahkan dan dengan itu memastikan anda rasa kenyang lebih lama.

Mencegah Serangan Jantung
Beberapa kajian telah dikaitkan diet serat tinggi dengan penurunan risiko penyakit jantung koronari. Satu kajian Harvard 40,000 lelaki dewasa mendapati bahawa orang-orang yang makan diet tinggi serat mempunyai pengurangan 40 peratus dalam risiko penyakit jantung, berbanding dengan orang-orang yang makan diet rendah serat.

Membantu Penghadaman
Serat merupakan bahan terbaik untuk bergerak di sepanjang makanan yang dihadamkan yang sebaliknya akan lulus dengan kesukaran yang lebih besar.

Memastikan Kolon Anda Sihat
Diet tinggi serat boleh membantu untuk mencegah buasir dan kecil "kantung" dikenali sebagai diverticuli daripada membangun bersama kolon, keadaan kedua boleh membawa kepada diverticulitis, di mana kantung menjadi radang atau dijangkiti. Walaupun ini adalah satu penyakit yang biasa dan sederhana, ia boleh membawa kepada komplikasi seperti air mata di dalam kolon.

Merendahkan Kolesterol Anda
Serat larut boleh memainkan peranan penting dalam mengurangkan lipoprotein berketumpatan rendah atau kolesterol "jahat". Cara kerja-kerja ini adalah bahawa serat mengganggu penyerapan hempedu dalam usus supaya ia dikumuhkan dalam najis. Untuk membuat untuk kehilangan ini, hati akan perlu untuk membuat garam hempedu yang menggunakan kolesterol. Untuk mendapatkan kolesterol diperlukan untuk membuat lebih banyak garam hempedu, hati kemudian akan perlu untuk meningkatkan pengeluaran reseptor LDL. Dalam jangka panjang, ini adalah satu cara yang berkesan untuk mengawal paras kolesterol anda.

Membantu Mencegah Diabetes
Kajian jangka panjang telah menunjukkan bahawa diet yang tinggi dalam serat boleh membawa kepada risiko menurun membangun Jenis 2 kencing manis, terutama dalam kumpulan berisiko tinggi. Serat membantu dalam melambatkan penyerapan gula dalam aliran darah, yang seterusnya membantu untuk mengawal tahap gula dalam darah. Itulah penting terutamanya bagi mereka yang mengalami kencing manis atau terdedah untuk menjadi pesakit kencing manis.

Menggalakkan Umur Panjang
Satu kajian yang diterbitkan pada tahun 2011 mendapati bahawa orang-orang yang bertemu atau mengatasi keperluan serat kerajaan (14 gram setiap 1,000 kalori yang dimakan) adalah lebih cenderung untuk menjadi sekitar selepas sembilan tahun susulan. Kumpulan yang dimakan serat yang paling mempunyai risiko 22 peratus dikurangkan kematian daripada apa-apa sebab dalam kursus susulan.

Comments

  1. Replies
    1. yaa is memang cari artikel macam nie untuk praktik dalam hidup is hehehe maklum lah dah tua tua nie kan kena la jaga kesihatan.

      Delete

Post a Comment

Follow My Twitter http://twitter.com/iskandarX @iskandarX
Follow My Facebook http://facebook.ocm/iskandarX
Follow My Blog http://feeds.feedburner.com/IskandarxSociety-MakeMoneyOnlineIskandarxStylo
Follow Me on Google ++ https://plus.google.com/u/0/102871867053782912924
Jika Artikel ini Memuaskan Hati Anda, Sila Tulis Review Untuk Kami di: http://www.alexa.com/write/review/iskandarx.com.my

Please Use Proper Words To Comment. Do not put your site or any url link inside comment box please or I will remove the comment.


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers