Perwakilan Kedah Jangan Rabun Isu Kesihatan Awam

Perwakilan Kedah Jangan Rabun Isu Kesihatan Awam, Sebanyak 26.5 peratus penduduk Kedah yang berusia 15 tahun ke atas adalah perokok dan jumlah itu merupakan yang kedua tertinggi di negara ini.

Kedah juga menjuarai bagi kategori kencing manis dan darah tinggi di Malaysia! 25.4 peratus, atau satu daripada empat rakyat Kedah berumur 18 tahun ke atas, menghidap kencing manis dan ini merupakan kadar TERTINGGI DI MALAYSIA.

Angka angka ini sewajarnya membuka mata pemimpin masyarakat untuk memperluaskan aktiviti pencegahan dikalangan masyarakat.

Tetapi apa yang dibahaskan oleh Perwakilan Kedah adalah sebaliknya.

.
Perwakilan Kedah Jangan Rabun Isu Kesihatan Awam

Perwakilan Kedah, Nasir Zakaria ketika sesi perbahasan Konvensyen Nasional 2019 Parti Amanah, telah mempersoalkan isu larangan merokok di tempat awam yang katanya REMEH DAN TIDAK PENTING.

Katanya lagi, polisi untuk melindungi masyarakat dari bahaya asap rokok itu mendapat maklum balas NEGATIF dari akar umbi. Kenyataan seperti ini mengejutkan kerana polisi larangan merokok telah wujud sejak 2004 lagi.

Ucapan sebegini sebenarnya memberi refleksi akan kealpaan seorang pemimpin kepada isu kesihatan masyarakat.
.

Pencegahan lebih penting dari merawat

Bagi mengurangkan angka statistik pesakit di Kedah, strategi untuk jangka masa panjang adalah menerusi aktiviti pencegahan.

Aktiviti pencegahan ini biasanya mengambil tempoh masa yang lama untuk menunjukkan keberkesanan tetapi mampu memberi impak yang lebih besar.
.

Diharapkan, Perwakilan Kedah dan mana mana pemimpin dapat bersama bersama dalam menerajui dan menyokong sebarang polisi untuk kesihatan masyarakat.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers