Resepi Untuk Juadah berbuka Puasa Ramadhan 1433 Dalca Ayam


Assalamualaikum W.B.T, dan salam sejahtera kepada pembaca setia blog iskandarX Society ini. Hari nie aku nak kongsikan resepi walaupun dah ramai yang dah tahu akan resepi  ini dari buku-buku, tv, radio, blog-blog lain tapi ini khas untuk pembaca blog iskandarX Society yang tercinta ok? Aku untuk makluman korang semua, aku suka makan ayam. Tak kiralah menu apa pun janji medium utama adalah ayam, goreng ker, rebus ker, rendang ker, kuah ker, bakar ker, janji ayam, (yang halal dan disembelih lah).






Nota: Video diatas bukan ada kena-mengena dengan resepi dalca ayam yang aku post nie tapi asas nak buat dalca tu lebih kurang macam dalam video nie diatas sebab aku tak dapat nak buat video untuk resepi Dalca Ayam ini sendiri, ok?

So hari nie aku nak share Resepi Dalca Ayam, check it out bebeh:



Bahan-bahan:


300 g isi ayam atau daging ( dipotong kecil)
4-5 biji kentang ( potong 4-6 bahagian)
2 batang terung panjang ( potong kecik)
6 batang kacang panjang ( potong memanjang 1 inci)
1 batang karot ( potong memanjang)
2 cawan santan pekat
air secukupnya ( anggaran 4-5 cawan air )
1 cawan kacang dhal ( rendam dan rebus hingga empuk)
1 labu bawang besar ( di tumbuk)
3 ulas bawang putih ( ditumbuk)
1 inci halia (ditumbuk)
1 batang kayu manis
2 kuntum bunga lawang
3 biji buah pelaga
3 biji bunga cengkih
3 sudu besar serbuk kari
daun kari secukupnya ( bancuh dengan sedikit air)
daun ketumbar
minyak untuk menumis
garam, perasa


Cara membuatnya


1. Tumis daun kari,bahan tumbuk, bunga cengkih, kayu manis, pelaga dan bunga lawang hingga wangi kemudian masukkan serbuk kari yang telah dibancuh dengan air.
2. Masukkan daging/isi ayam dan kentang, masak hingga kecut dan empuk .
3. Kemudian masukkan air, santan, dhal, sayur-sayuran. Bila sayur sudah masak, sesuaikan rasa dan bolehlah diangkat.
4. Taburkan dengan bawang goreng dan daun ketumbar.


Sumber resepi adalah diceduk(pasal aku bukan ada resepi sendiri pun) dari My Resepi, thanks alot admin My Resepi yerk.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers