#Kesihatan: Selamatkah Hujan Jerebu?

#Kesihatan: Selamatkah Hujan Jerebu? Ya sekarang nie negara kita sedang dilanda jerebu asap yang tebal, daripada maklumat is dapat Hutan Amazon sedang terbakar dan lebih 10 ribu laporan hutan terbakar di Amazon.

#Kesihatan: Selamatkah Hujan Jerebu?


Hujan yang turun sekali sekala kini memang banyak membantu untuk mengurangkan kesan jerebu. Suhu dan bahang panas juga dapat dikurangkan.

Walaupun hujan yang turun itu bagai satu rahmat, tetapi hasil campuran air hujan dan jerebu turut memberi kesan negatif kepada ekosistem dan manusia. Ia bukan sekadar hujan biasa, tetapi HUJAN BERASID.

Hujan Asid adalah hujan yang turun yang mempunyai komposisi berasid. Hujan asid berpunca dari gas Sulfur Dioxide dan Nitrogen Oxide yang bertindak balas dengan air hujan untuk menghasilkan hujan yang berasid.
.

Kesan Kepada Manusia


Kerana air hujan yang turun telah cair, kesan langsung tidak dapat di lihat dalam masa singkat. Ia tidak sama dengan kesan disimbah asid pekat

Partikel halus bahan pencemar boleh di hidu masuk ke paru paru dan menyebabkan radang berlaku. Risiko astma, bronkitis dan jangkitan paru paru turut meningkat.

Walaupun risiko dan kesan langsung terkena air hujan berasid ini TIDAK DIKETAHUI, mungkin ada baiknya sekiranya anda mengelakkan dari berada di luar rumah semasa hujan sedang turun.
.
Hujan asid hanya boleh dicegah dengan mengelakkan pencemaran udara dari berlaku. Moga episod jerebu kali ini akan berakhir segera.

Ingin Tahu Rahsia Pendapatan Puluhan Ribu Dari Rumah Dengan Hanya Jual Tudung?
Klik Banner Diatas

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers