#Kesihatan: Kenali istilah-istilah asap rokok

#Kesihatan: Kenali istilah-istilah asap rokok, ya asap asap rokok banyak istilahnya tu belum is tambah lagi dengan istilah yang pernah is kena semasa is merokok dulu, dulu la sekarang is makin macho xmerokok.


Kenali istilah-istilah asap rokok


Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), Perkataan “perokok” di definisikan sebagai individu yang menghisap tembakau tidak kira sekali sekala atau setiap hari.

Asap rokok basi (ARB) atau “Secondhand Smoke” pula adalah asap rokok yang dikeluarkan dari perokok dan dihidu oleh orang sekeliling secara terus. Asap rokok basi ini mampu kekal dalam udara selama 5 jam di dalam bilik.

Sisa asap basi (SAB) atau “Thirdhand Smoke” adalah sisa rokok (dalam bentuk habuk atau bahan kimia) yang tidak kelihatan melekat di persekitaran. Ia biasanya kekal di pakaian, rambut, langsir, kawasan dalam kereta, alat permainan dan setiap permukaan di tempat perokok merokok. Sisa asap rokok basi ini mampu bertahan sehingga 2 tahun walaupun telah dicuci.

Golongan perokok juga berisiko tinggi dalam keadaan jerebu yang melanda negara kita. Tiada perkataan “kebal” pada perokok yang lazimnya sudah biasa dengan asap kerana pertahanan badan perokok setaraf dengan warga emas, kanak-kanak atau pesakit kronik.

Berhenti merokok!! https://jomquit.moh.gov.my/


Dah Try Macam-macam cara dah tapi tak jadi kaya lagi? Bukan nak jadi jutawan tapi cukup la leh kirim duit kat mak ayah dikampung, beli Ysuku, bayar deposit beli umah baru, kalau macam tu is rekemenkan klik banner diatas, depa juai panduan jadi kaya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers